1. februar

Fredag:
I morgen er det 40 dager siden juleaften. Ser vi på primstaven, er 2. februar merket med lysestake.  Det er dagen da man skulle vente uvær. Mildvær denne dagen ble sett på som godt tegn.  Søndag 3. februar er det blåsmesse, på primstaven er den merket med bøyd kvist.  Hvis det blåser denne dagen, vil det bli vindfullt resten av året. Dette var gamle værtegn. Slike tegn var viktige både for fiskerne i småbåter og landbruk – med hensyn til avlinger etc.

Finnmarken melder at Kooperativet åpner lørdag.  Dette er et lokale som skal fylles med aktiviteter i hele bredden av Vadsø kultur- og organisasjonsliv.
Kan den sammenlignes med en ballong fylt med kjærlighet, skyld og anklager, bebreidelser, fordømmelser og forventninger. Her hvor friheten får råde.
Det er nå engang slik med oss mennesker at vi vanskelig kan gå en hel dag uten å være sint, kritisere eller fordømme oss selv og andre.  Men det viktigste er at vi ønsker at det skal være slik og at vi jobber med oss selv for å få det til.  Vi må jo fortsette å ha et mål om at vi skal bevege oss i retning av fred og fordragelighet mellom det forskjellige kulturer, vi tross alt lever sammen med.

I går hadde jeg et par timers prosjekt, hvor jeg kjørte over alt som kunne kalles for utsalg, men fant ikke det jeg lette etter. Nå har jeg løst saken på en kunstnerisk måte.
Tror faktisk det broderte putetrekket vil bli en fin  veggpynt  med dette utradisjonelle hvite beslaget.

Et titt ut gjennom vinduet viser en verden så tung og tett.  Fjorden er mørk og truende, men temperaturen er bare null grader. Det er vel det som gjør at alt er så tett.

Ord for dagen:  Hvor viljen er tilstede finnes alltid en vei.
Roald Amundsen

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.