Esbensengården

Severdigheter og attraksjoner i Vadsø:
Esbensengården- Vadsø museum er et norsk handelshus i patrisierstil – det eneste i sitt slag i Finnmark. Anlegget med utearealer inneholder også fjøs, stall, vognskjul og drengstue. Esbensengården er endel av Ruija kvenmuseum og ligger i Vardøveien – I nærheten av Tuomainengården – noen hundre meter øst for Vadsø sentrum. Gården ble bygd i ca. 1848-49 – 50 av kjøpmann Rasmus Gallberg …
Den siste som bodde i huset  mener jeg var kjøpmann R.G. Esbensen som også hadde butikk i byen.

Vinterfølelsen og snøen er borte igjen. Kun hustakene vitner om at kulden har gjestet byen.  Nå klokken 07.37 vises en temperatur på 3 pluss og det blåser litt. Værdama har har lovet oss snø – får se om hun treffer rett.

Holder på å støpe mitt eget ansikt – malen er en tørket ansiktsmaske. Er spent på hvem jeg kan bli når arbeidet er ferdig. Kanskje får jeg frem den sanne jeg i dette arbeidet.
Det er ganske «jobbit» å arbeide med gips uten ordentlig verktøy – bare med et skrugjern, hammer og kniv. Regner med å måtte hugge, gipse og plastre meg noen ganger. Har allerede måttet hugge bort nesen én gang – regner med mange endringer underveis. Blir vel meg selv i et nøtteskall. Kanskje får jeg fram mitt egentlige jeg eller meg!
Det er mange måter å finne seg selv på.  I hvert fall en handlekrafig fremgangsmåte.

Tok kraftig feil av dagen idag. Først når jeg ikke fant mandagsavisa i postkassen, skjønte jeg at noe var galt.  Sto ferdig påkledd for å gå hjemmefra.  Et kikk på Pc- klokka og kalenderen fikk meg på rett kjøl.  Nesten for idiotisk til å være sant.
Alderdommen kommer sjelden alene!  Fikk meg en ekstra dag til en allerede langsommelig helg.

Ord for dagen:   Å høre det man ser og se det man høre.
Kanskje heter dette «Åndenes gave».

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.