Bietilæanlegget

Bietilæanlegget: Det grønne huset ved sjøen, lille røde huset bak og kaianlegget med bua.
Eies av Vadsø Museum idag.
Anlegget ligger i Indrebyen, tidligere kalt Indre Kvenbyen, i Havnegata 83 ved innkjørselen til Vadsø by.
Den er en kvensk innvandrergård knyttet til fiske og jorbruk.  Familien Bietilæ kom til Vadsø rundt 1880 og etablerte seg på området hvor gården senere vokste frem.
Den eldste delen av huset stod på området allerede i 1860.  Huset ble senere påbygd.  Gården er et Varangerhus, et kombinasjonshus hvor både boligdel og uthusdelen er knyttet sammen med bru på baksiden av hovedbygningen.
Anlegget er delvis ferdigrestauret og åpent for publikum noen dager i uka.  Om sommeren finnes også kunstutstilling i huset.
Til anlegget hørte det til 2 båter, Stenstrand og Kjartan.   Stenstrand ble bygget av familien på egen slipp i årene 1916 -1918, men Kjartan ble bygget i Risør i 1946.
Kjartan  eies nå av Vadsø kommune.  Etter at Vadsø museum overtok ble den restaurert og ligger majestetisk til i Vadsø havnHele 4 millioner ble brukt til å få båten i stand.
Kjartan blir nå ført av en sønn av  den yngre Bietilæ og brukes til å få turistene ut på Varangerfjorden.
Tekst og bilder er hentet fra Vadsø Museums sider på nettet.

«Det er atter sol og sommer» er det en sang som heter og den er faktisk helt etter tiden. Det har vært både vår, sommer og vinter og nå er det sommer igjen. Det flotte sommerværet er utrolig farlig for gamle knokler.  Tryna selv på søndag. Datt pladask på rygg og plastskoene føk i lufta.  Ett aldeles blank og tynt lag med is på platen utenfor leiligheta. Skulle bare ut med søpla. Måtte faktisk sove med klærne på, da jeg ikke klarte å kle av meg etter fallet. Hadde heldigvis noen smertestillende jeg hadde fått for 18 år siden – de kom godt med. Nå fungerer det meste igjen, men må fortsatt passe på hvordan jeg rører og snur meg. En happy ending – Takk til lege Åsulv Horverak for den virkningsfulle medisinen.
Temperaturen er nesten slik våre sommertemperaturer  vanligvis er. Nå klokken 08.50 er det 4 varmegrader, vindstille og havet flyter mot øst.
Værdamene de melder stadig snø.

V I K T I G  ! Farlig glatt i nord.

Ord for dagen:  «En hyllest til alle stolte, sterke kvinner som har banet vei».

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.