Morgen!

5 pluss og vindstille i min gate nå klokken 0710. Det ligger hvit skodde på fjellet over fjorden.

Som tidligere lovet-skal jeg skrive litt om min egen kommune, Porsanger – før det Kistrand kommune. I gammel tid tilhørte vi Kjelvik kommune. I min ungdom bodde jeg og familien min ved indreriksveien mot Karasjok – Karasjokveien som den blir kaldt.  Vegarbeidet ble planlagt i 1920 tallet, men påbegynt etter krigen. Hester dro lass etter lass med grus og arbeidssomme menn trillet tunge, jernslåtte trillebårer og planere veien. En vår var veien nådd til Nedrevann. På et vakkert nes hvor furuskogen vokste tett, ble arbeidsbrakka reist. Mens arbeiderne holdt på å planere, kom menneskebein og en hodeskalle tilsyne. Gutte var unge og likegyldige og tok ikke hensyn. De lekte seg med dødningeskallen og tok den ned hjem til brakka og la den på en kasse. De snakket og skøyet hele kvelden. Noen mente at dødningen kom til å hente hodet sitt. Gutten med skallen følte seg ikke trygg og lovet «hodet» å ta han tilbake til ura………forts.

Nå har det begynt å blåse litt og det har lysnet – klokken er 0740.

Ord for dagen:  For å være alt betyr samtidig å være intet.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.