Fremtiden i våre hender.

Oppbyggingen av Porsangmoen til en skikkelig øvingsplass for militære avdelinger, skulle gå veldig langsomt.  Mange forhold spilte inn.  Ingen hadde noen planer eller meninger om hvordan det norske forsvar skulle bli etter den tyske kapitulasjonen.  For Finnmarks vedkommende var det langt viktigere oppgaver som skulle løses før myndighetene tok stilling til forsvarets behov.  Hele Finnmark skulle på tegnebrettet, folk skulle skaffes tak over hodet. De som var evakuert skulle holdes tilbake, men det viste seg å være nytteløst. Finnmarkingene strømmet tilbake til tross for advarslene fra myndighetene.
Under okkupasjonen hadde tyskerne bygd brakker og hatt russiske krigsfanger ved Nedrevann.  Veger ble bygd ut til formålet. Her var verksted, røkeri og boligbrakker.
Noe av det veteranene fra den første tiden på Porsangmoen husker best var russehulene.
Disse ble bygd og brukt av russiske og serbiske krigsfanger til boliger, sommer som vinter.
forts.
Man finner godbiter og lærer nye ord langt inn i alderdommen. Leste nettopp i et blad om en som hevdet å være biblofil. Et ord jeg aldri har hørt før. Først tenkte jeg skribenten beskrev seg som «bifil», men skjønte snart at det ikke stemte med teksten for øvrig.
Biblofil er faktisk et gresk ord som direkte oversatt betyr.
Kjærlighet til bøker.
Usikker om jeg vil våge å bruke ordet i mine tekster.

Søringene er fortvilt – det er så mye snø!!

Snø – det har vi og, men sola ho skinn og varmer hjertene våre.  Nå klokken  10.00 har vi 6 varmegrader i skyggen og 15 pluss i solveggen. H e r l i g!!

Ord for dagen av Erling Lægreid:  «Dei gamle har det stort det godt her i landet, og dei
aller, aller fleste har ingenting anna enn alderen
å klaga over.»

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.