Fredshøsten.

Sovjetiske marinefartøy krysser inn i Norge. I løpet av ettermiddagen fikk de sovjetiske styrkene full kontroll over områdene så langt vest og nord som til Jarfjord.
I løpet av dagen og kvelden tok de kontroll over både byen og flyplassen i Nikel.
Den 14.armé var klare for den siste fasen i offensiven:
Kampen om å ta Kirkenes.
Folket sier at russen reddet Øst-Finnmark fra tyskerne.

70-årsjubileum for frigjøringen av Øst-Finnmark – stortinget.no

21. aug 2014 Finnmark fylkeskommune invterer til norsk-russisk konferanse i Kirkenes 22.–24. oktober 2014. 18. oktober 1944 krysset de første sovjetiske .

Nå er det på tide å fjerne visne blomster og krukker.
Har vært sløv i år. I Høvedsbakken står ennå blomsterkrukker foran inngangen, men idag skal det ryddes.
Bunaden ser ut til å bli fin, selv om kantingen ikke blir akkurat slik som  i oppskriften.
Har endret noen punkter i oppskriften og det gjelder også kantingen.
Håper på en fin utgave av festdrakten til lille «nurket».

Nå klokken 07.40: En klar vintermorgen i grålysningen med rosa skyer på syd himmel.
Det blåser litt og temperaturen er 4 minus.

Ord for dagen:  Mange mister sitt liv, jeg fikk beholde mitt!
Sitat av Gunvor Hofmo.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.