Krystallkula.

Skuespiller Nils Utsi har tittet inn i samfunnsutviklingens store glasskule, og sett mye interessant om utviklingen i Øst-Finnmark. Blant annet ser han en stor flyplass for hele Barentsregionen, vest for Varangerbotn. Langs myrene opp mot Luftjoks kilder er det anlagt 2500 meter rullebane som ukentlig tar imot store charterfly fra hele verden, i tillegg til den alminnelige rutetrafikk. Mellom småflyplassene og denne Varjak Airport er det innført et opplegg til «shuttlefly». » Etter modell fra Stockholms buss og T-banesystem er det innført et elektronisk «flykort» som du bare scanner ved hver reise.
Sikkerhetskontrollen er borte og den reisende sørger selv for bagasjen.
Reinflyttingen er lagt til en eldgammel flyttevei der de lar reinen svømme over sundet fra Gornitak til Angsnes.  På dette neset har de så bygget et stort skille- og slaktegjerde med dertilhørende slakteri og videreforedlingsanlegg for reinprodukter.
jf. vår dagsavis.
Er ganske enig i at en hovedflyplass her, hadde vært vært midt i smørøye!

Nils Reidar Utsi (født 22. juli 1943) er en norsksamisk skuespiller, dramatiker og instruktør fra Tana i Finnmark. Han har spilt i flere norske filmer og teateroppsetninger, ofte i samiske roller.

Denne helgeturen jeg skrev om i går brukte mye av kreftene mine.  Har sovet flere døgn for å komme meg. I alt slitet så synes jeg det var flott over vidda, med alle de fine høstfargene.
Idag har jeg ingen planer og er nesten glad for at bær-tiden også er over. Slipper å turnere rundt på fjellet i det uvisse. Har det jeg trenger i fryseboksen.
Nå klokken 0815 er det solskinn, litt vind og 7 pluss grader.

Ord for dagen:  «De utsagn og uttalelser vi stadig sier til oss selv, er eller blir våre tanker                                    eller følelser».

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.