Finnmark 1945..

Det var flere totalt raserte kommuner i Vest Finnmark som tidlig fikk sine administrasjoner gjenreist.
I Porsanger  (min hjemkommune) var den første administrasjonen på plass fra februar 1945, mens de østligste tyske styrkene ennå holdt stilling på Kistrand fram til 25. april 1945.
Forvirringen som oppsto innen de forskjellige administrasjonene om mål og midler, skapte motsetningsforhold som var med å forsinke  og vanskeliggjøre situasjonen for de som skulle starte fra bar bakke.
Ja – på mange måter var vel dette forjettede landet som sto så sterkt hos folket, som gjorde til at folk dro tilbake til alt som lå i grus.  Mye måtte ryddes unna før de kunne starte gjenoppbygginga.

I etterkrigstidens historie er det flere ganger nevnt at myndighetene regnet med at det ville bli vanskelig å få folk til å flytte nordover igjen etter tvangsevakueringen.
Folket ville hjem, hjem til ingenting!

Fjerning av grønske og olje på klær. Ha Zalo på flekken.  La plagget ligge en stund og vaske så i maskinen med vanlig vaskepulver.

Planen i dag er å dra ut på blåbærtur, men jeg tviler på været. For meg er det viktig at det er tørt og gjerne litt sol for å trives på tur.
Nå klokken 07.25 er det  litt vind og 10 pluss.

Ord for dagen:  Sannheten er alt for naken.  Den pirrer ikke.
Jean Coctean

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.