Etisk tenkning..

Varanger Grand Prix er gjennomført.  Oppmøtet var bedre enn været da 34 syklister trampet seg gjennom finnmarks versjon av sommer.

Vi er alle en del av noe større.
En sommer for noen år siden spurte en dansk avis noen kjente personer om hva de mente  var det største etiske problem i dag.  Ett av svarene var: «Jeg innbiller meg at tidens største etiske problem er at vi ikke føler oss nok forpliktet overfor fellesskapet. Vi organiserer oss i mindretallsgrupper som kjemper for vårt eget lille spesiale i stedet for det som kan gagne oss aller best.»  Kanskje er det slik. I alle fall berøres en viktig etisk utfordring:  Fellesskapet er den verden vi lever i, det folk vi tilhører, familien, miljøet.  Hvordan skal jeg innrette livet mitt slik at flere enn jeg får det bra?
En grunnleggende etisk tenkning.
Noe å tenke over!

Det er grått, det er vått, det 10 varmegrader og bitte litt vind. Det er sommer i Vadsø, men vi er ved godt mot – ikke noe å stresse – det blir nok sol hos oss også. Man må jo stikke fingeren i jorda og kjenne hvor man frivillig har forskanset seg. Vi er jo landets lykkeligste ifølge statistikken som forteller at finnmarkingene bruker minst lykkepiller på landsbasis.

Hadde noen ivrige ryddeaksjonister her i går. Faktisk var mye ubrukelig ifølge aksjonistene. Ja, ja – ut av hus, ut av sinn!!

Ord for dagen:  «En person er en gjest i en eller to dager, men blir en inntrenger den tredje».
Hindustansk ordspråk.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.