Pottemakerne….

Våren og streiketrusselene.
Dette er tiden for et slag om hvordan lønnspotten skal fordeles i framtiden.
Hva om lønna skulle fordeles på arbeidsplassen, ved såkalte lokale forhandlinger. Fasit er at jo mer av pengene som fordeles lokalt, jo større blir lønnsforskjellene.
Faste kronetillegg eller prosenter er et annet stridstema i årets forhandlinger i staten.  Når LO kjemper for kronetillegg framfor prosenter, er det kort fortalt fordi fordelingen av pengene kan styres på en annen måte. For eksempel er det mulig å jevne ut urettferdige lønnsforskjeller mer effektivt med kronetillegg.
Tillegg i prosent premierer de med høy lønn og øker forskjellene.
Kombinerer man prosenttillegg med store potter i lokale forhandlinger, kan effekten forsterkes ytterligere. Når LO kjemper for å holde på rattet i lønnsforhandlingene, handler det ikke om å være gammeldags og umoderne.  Det handler om å kjempe for en samfunnsmodell hvor alle har like muligheter.

Nå er alle vinduene vasket og skinnende blanke. 3 hus med X antall vinduer – er fornøyd med min egen  innsats. Så denne syke syrinbusken. Fortsetter å vaske den nesten daglig. Det var rådet jeg fikk for å bli kvitt skadedyrene. Det blir spennende å se resultatet, men det må jeg vente til i begynnelsen av juli.
Og ellers går Vadsø på skinner.  Ingen ubehagelige episoder…

I dag skinner sola fra en skyfri himmel. Nå klokken 09.00 viser gradestokken i sør 15 varmegrader. På nordsiden 12 grader og vindstille. Ennå ligger det masse snø på fjellene våre som gjør det mulig og ta seg en skitur. Vår høyeste fjell er jo knappe 345 meter høy.
Ellers tikker dagene mot feriestarten – en glimrende tur på Middelhavet. Må vel være den største luksusen jeg har spandert meg selv. Er veldig spent på hvordan det vil føles å sitte på verandaen – på dekk 6.
Håper å kunne sende reiseskildringer underveis.

Ord for dagen:   For de fleste er erfaringer som et skips akterlanterner som opplyser ruten det har passert.
Samuel Taylor Coleridge

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.