27. desember.

Miniatyrbilde 2:32

Gi meg en blomst mens jeg lever – Rita Engebretsen

Rita Engebretsen har alltid vært min favoritt sanger. Hun synger mange  fine shillingsviser, kanskje litt sørgmodige, men det trengs vel en vekkelse i vår tid også.

I min ungdom var julebukktradisjonene en morsom aktivitet, men «oppskriften» var svært varierende, og derfor var det veldig vanskelig å finne opphavet til skikken.  Det hersker imidlertid ingen tvil om at leken i utgangspunktet var forbeholdt de voksne.  Den kanskje eldste opptegnelsen er fra Sunnfjord.
Mange steder oppførte man også julespill som gikk på omgang i bygda, for eksempel «kjærringa med staven», og andre kjente populære oppsett.
Den jeg husker handlet mer om å kle seg ut som nisse og vandre rundt – noen i fylla.
Det kunne bli heftig hvis man utfordret en full julebukk, det har jeg selv opplevd.
Senere på natten fikk de seg en enda en «nattskjenk», som var så sterk at de som ikke var blitt lystig tidligere, garantert ble det da.

Det er vel alle barns skrekk å bli født i juletider – jeg har seg følt det på kroppen🙂

Ellers har dagen gått uten problem. Er ikke akkurat den som tiltrekker så  mange. Slik man reder ligger man. Slik ønsket jeg selv det, og ble respektert på det. Nå er det i hvert fall nesten over. Mange hilser fra fjern og nær.
Takk til alle dere som husket meg!!
Fikk en IPod – må  bare finne noen som klargjør  den.

Ord for dagen:  Dråper av tid til en hungrid fugl gir lys til de gråmørke stier.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.