Julegaten.

Julegaten ligger så strålende skjønn,
I lyset fra guirlandernes bro.
I mengdene går en mor
med sin datter  og sønn,
se hvor øinene tindrer hos de to.

De stanser ved hvert vindu
beundrer alle ting,
så forventningsfullt de barneøine skuer.
Forundret spør de mor:
«skal vi ikke snart gå inn?»
Men mor for disse spørsmål bare gruer.

Se der, sa lillesøster, se der er dukken min
og vognen, hvori henne jeg skal kjøre.
Og bilen der, den klarer jeg å føre.

De ble stående, de kunde ikke gå,
de lekte alt med dukken og med skuten,
så de lille barnehender
var av frosten ganske blå,
og nesen lå flat imot ruten.

Disse øine fortalte om lengsel og savn,
disse klæder om fattigdom og nød,
de bittesmå hender var ei ennu til gavn
og mor måtte først skaffe brød.

Dette diktet viser tilbake til 1920 – årene, og arbeidsledigheten i 1930 årene.
Diktet var på trykk i Aftenposten i 1930.
I de siste årene har vi opplevd at forretningene  starter allerede i måneskiftet september/oktober, og vi har derfor fått et tremånders sammenhengende kjøpepress.
Men det er jo engang slik at tiden kan ikke skrus tilbake, den må gå fremover. Forventningene til julen – for nå den da endelig kommer, har den da vart så lenge at vi nesten er blitt lei av den.
Norge går så det suser!
I 1848 averterte forretningen H.Luis ènke:
Fra min Boutik udsælges flere Sorter Sukkersager, passende til Juletrær.

Ellers er dagen fylt med ettertanke:  20 år siden idag  -17. desember – min sønn i graven ble lagt. Hvorfor  døden – fram for livet?

Selv har jeg ikke bruk så mye tid i butikkene – liten familie, enkel å administrere:
Det viktigste er i boks og støvet venter på tur.
Jeg er i hver fall i rute.
Finnmarkens fotominne i dag  er av Contry Road fra 1988 med Ronald & Co.

Nå klokken 07.40 viser gradestokken 2 pluss og det er bekke mørkt ute.

Ord for dagen:   Vennskap er èn sjel som har tatt bolig i to legemer.
Aristoteles

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.