Tid for ettertanke..

Julebordstradisjoner:
Vår julebordstradisjon stammer fra 1960-årene, som også markerte en holdningsendring til julen.  Mens vi tidligere så frem til den gode maten og drikken som vi tradisjonelt skulle nyte juleaften og i romjulen, dukket  plutselig firmajulebordene opp før jul – og presenterte alle julens matopplevelser på forskudd.  I løpet av overraskende kort tid ble slike arrangementer svært populære.
Hotell- og restaurantnæringen gned seg fornøyd i hendene, og det tok ikke lang tid før julebordene representerte en betydelig inntektskilde.
For mange er julebordene årets største sosiale begivenhet, og representerer ofte den eneste kollegiale sammenkomsten.  Det er selvsagt verdigfullt, men vi har jo da allerede smakt på de rettene vi kanskje bare laget hjemme. Det er ikke til å komme bort fra at denne tradisjonen tar bort mye av glansen fra våre tradisjonsrike julebord hjemme.
Slik sett burde vi kanskje heller holdt på vår gamle skikk med å spise julemat fra og med juleaften, men tidens gang er det vanskelig å gjøre noe med.

Enda har vi en uke til jul.  Advent er for mange den trivelige og spennende  ventetiden frem til jul.  Nå skal vi gjøre alle forberedelsene til den hyggelige høytiden. Som å vaske, lage julepresanger og alt det andre som hører til.  For å telle ned dagene, lager man en adventskalender.

Jeg er godt igang  og i rute med mine juleforberedelser.  Mye har jeg endret på eller rett og slett sanert. Sverger til overlevelsestradisjonen – mat  akkurat nok til å overleve de få  juledagene.

16. desember er bursdagen til mine barns farmor  som døde 27. januar 2007..

Været har vært upåklagelig de siste dagene. Nå klokken 07.39 har vi 2 pluss, ganske vindstille og vinterlig.

Ord for dagen:  Selv en liten stjerne skinner i mørket.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.