Livet er fargerikt.

Ettersom det er krig og uroligheter over store deler av vår klode, tenker jeg litt på vår egen tragedie, som det også er utgitt bok om.
Som tidligere skrevet har også vi i Finnmark vært evakuert, men jeg vet ikke sikkert om det tidligere har vært gjort noe forsøk på å finne ut hvor mange som døde på grunn av sykdom eller påkjenninger som tvangsevakueringen eller overvintringen påførte folk fra Nord-Troms og Finnmark.  Selv om det alltid vil være vanskelig å finne eksakte tall, kan det dokumenteres at mange dødsfall direkte skyldes evakueringen.
Boka Fortiet fortid – Tragedien Norge aldri forsto ble utgitt i 2008 – skrevet av Arvid Pettersen, Brennelv i Porsanger.
Utgitt av Aschehoug.
Her har han intervjuet en del folk som selv opplevde tragedien.
Kan anbefales.

Var med på en 10 timers reise med taxibuss til Kirkenes i går. Tenker om søringer hadde godtatt å reise 10 timer for å komme til lege. For min del var turen grei og opplevelsesrik. Fikk se «live» bilder jeg aldri hadde trodd jeg skulle få del i.
10 timers reise, 17,5 mil  og flere timers ventetid – slå den dere fra sentrale strøk.

Temperaturen nå klokken 07.45 er fem varmegrader med litt vind, men foreløpig oppholdsvær.

Ord for dagen:   Alt er vanskelig i begynnelsen.
Tysk ordspråk.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.