Vår kulturarv!

PLANLAGT BRENT:
Mari Boines barndomshjem i Karasjok skulle etter planen brennes ned i dag, i forbindelse med en brannøvelse. – Jeg orker ikke kommentere at de skal brenne ned barndomshjemmet mitt, sier verdensstjernen Mari Boine selv til Ságat. – Planen er å fylle huset med røyk, slik at brannmannskap får en reell øvelse å prøve å finne overlevende i huset, sier lederen i Karasjok brannvesen Karl Edvard Balto til NRK Sápmi. Husets eier, Stig Harby fra Alta – men bosatt i Sveits, kjøpte huset i 2006.

Han sier til Ságat at han har donert gammelhuset til øvelsen. Jeg fikk fagfolk til å se på det, men det er ikke mulig å berge­. Det er vannskader både fra taket og i vegger innvendig. Vann­røret hadde også sprukket, sier han. Han kjøpte det av Mari Boine, og planen var å rive og bygge nytt. – Jeg har tilbudt Karasjok kommune, Samiske samlinger og Mari Boine å kjøpe huset, men ingen var interessert, sier Harby. – Eiendommen har stått ubebodd og forfalt i 8 år. Jeg prøvde å kjøpe det tilbake, men da var prisen fordoblet og jeg fikk vite at det ville koste ganske mye å gjøre det i stand med alle skadene etter 8 år, skriver Mari Boine på Facebook.

Styreleder for de Samiske samlinger vil sette himmel og jord i bevegelse for å berge Boine-huset. – Øvelsen må stoppes. Vi må få stoppet prosessen. Dette handler om barndomshjemmet til den mest kjente samen i verd­en, og hele Sápmis ambassadør, sier Thoralf Henriksen i de samiske samlinger. – Dette er en nasjonalskatt for Norge. Det er barndomshjemmet til en diplomat for Norge, og den største samiske diplomaten vi noensinne har hatt, sier Henriksen. Ordfører Anne Toril Eriksen Balto stanser brenningen. Ordføreren ser nå for seg at politikerne må ta stilling til hva som skal gjøres videre med huset. – Det jeg tenker er at man må få med nasjonale myndigheter. Huset må vernes. Det er en kulturarv, sier Balto og vil trekke inn Norsk kulturarv i dette.

Været nå klokken 08.30 er noe overskyet og vindstille. Temperaturen ligg på nøyaktig null grader.

Nå er jeg enslig igjen – besøket reiste i går morges  og nå vel hjemme i trønderbyen.

Ord for dagen:   Naturen er ikke et tempel, men et verksted hvor menneske arbeider.
av Ivan Turgenjev

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.