Naturfolket..

Samisk byggeskikk avspeiler de ulike naturfohold i forskjellige deler av landet, og de ulike levemåter samer har hatt.
De som har skog i nærheten bygde ofte hus av laftet tømmer. Men i store deler av vår land finnes ikke skog – så der  har  torvgammer vært det vanlige..
Gammer og telt har likhetstrekk som er særpreget for samisk byggeskikk.  Også innredningen var ganske lik i gamme og telt. I midten var ildsteder.  På begge sider lå det bjørkeris og reinskinn. Nærmest døra var det plass til brensel.  Bak ildstedet var det kjøkkenområde, med matkasse og gryter.  
I våre dager kan reinsamefamiliene flytte mellom vinter- og sommerplassene med bil på noen timer.  Bare gjeterne som følger flokken under flyttingen, bruker fremdeles telt enkelte steder. Nå finnes en moderneutgave av sameteltet, som er enklere å sette opp og ta ned.
Men både telt og gamme har fremdeles betydning som symboler for samisk særpreg.  Noen setter opp gammer til fritidsbruk, eller slår opp telt nær huset, for å markere sin samiske identitet eller for å lære barna om den samiske kulturarven.
forts.
Daglige gjøremål:
Malt to strøk på stuevinduet.  Skulle egentlig grunnet først, men tok feil boks og oppdaget ikke det før hele 1. strøket var malt.  Skulle lese på malingsboksen for å sette meg inn i bruk og tørketid og oppdager at jeg hadde forvekslet boksene. Leverte tilbake grunningen med beskjed om at jeg ikke trengte å bruke den. Ville ikke røpe min udugelighet.  Brukt noe silikon som dekke av spikerslag og andre uregelmessigheter. Er svært fornøyd med resultatet så langt.

Det har regnet en del idag, men temperaturen nå klokken 10.40 er 15 pluss – med litt vind, men lummert.  Ser at trærne så smått har begynt å få høstfarger.

Ord for dagen:  Den sanne lykke består i å kunne være lykkelig
                              uten lykke.
                              Francose Sagan

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.