Enkel historie..!

Den samiske i fortiden:  En vanlig feiloppfatning om samene er å betrakte dem som et naturfolk som opp gjennom historien har levd så å si uten kontakt med andre folk. Gjennom handel med nabofolket – skaffet samene seg varer de trengte. En av  de mest kjente markedsplassene var Bossekop i Alta.  Blant kjente markedsplasser lenger sør var Mo i Rana og Røros. Det viktisgste handelskontakten for samene på kysten var
pomor-handelen.  Pomorene var russiske handelsmenn fra Kvitsjø-området.
Også den norske befolkningen på finnmarkskysten handlet med pomorene.  Pomorhandelen tok slutt da første verdenskrig brøt ut i 1914, fulgt av den russiske revolusjonen i 1917 og Sovjet-tiden, da nær sagt all kontakt over grensen var forbudt.
forts.

Finnmarken har svikta meg. Rart at jeg fikk sove uten å ha fått avisa i går kveld. Nå har jeg ringt etter den og hjerte er på plass igjen.

En ny verandadør er på plass. Litt foring står igjen. Snekkerne er i området.

Temperaturen i byen vår nå klokken 08.30 er 16 pluss i sør og 13 pluss på nordsiden. Ellers er det ganske vindstille.

Ord for dagen:  Bak bekymringene skimtes – håpets redning.
av E. Vuorela

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.