Fargerik felleskap.

Med rundt 100.000 lys samlet til et bål, tok hinduistene et siste farvel med sine forfedre.
Vadsø har hatt rundt 200 hinduister på besøk for å gjennomføre en seremoni de bare får oppleve en gang i livet.  De har nemlig tatt farvel med sine forfedre, og søndag ettermiddag hadde de sin siste avskjed med de døde.  Seremonien blir arrangert av hindu ektepar som er bosatt i Vadsø.
De frammøtte i Ytrebyfjæra samlet seg i ring rundt prestene som tegnet et religiøst symbol  i sanden før han tente på et lys midt på symbolet. Familien satt ved en kasse der det var samlet rundt 100.000 må lys som var blandet inn med olje og smør.  Da samtlige lys var tenkt på og dannet et bål, gikk de i ring rundt bålet og ba om at forfedrene få en plass i himmelen jf. dagsavisa.
Hinduisme er en av de store verdensreligionene med mellom 950 millioner og én milliard tilhengere.[1][2][3] De fleste lever i India, mange også i resten av Sør-Asia. 
Dette skulle jeg ha likt å sett, men glemte faktisk – synd!

Et person lettere skadd etter en bilkrasj i sentrum av byen, krysset Oscarsgate – Kirkegata.

Minnedag for de omkomne på Utøya.  Vadsø mistet 2 unge fine jenter.

Nå er jeg en liten engel

Nå er jeg en liten engel, mamma og pappa!
Jeg sitter på skyene og titter ned på dere.
Solen på himmelen er kjærligheten jeg føler
for dere, regnet er mine tårer.
Tordenen er mitt sinne over å ikke kunne
være sammen med dere.
Men jeg vil alltid være en nydelig liten engel,
og jeg vil vente på dere til dere en dag kommer…
~ Trine Barrusten 

Været idag tegner til å bli ganske bra.  Nå klokken 08.13 viser gradestokken 14 pluss og det blåser litt mild vind. Foreløpig er det overskyet.

Ord for dagen:   Å være helt ærlig mot seg selv er en god øvelse.
Sigmund Freud.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.