Nikelverket

Hvordan skal Sør-Varanger løse Nikel foruresningen, uten å trå Russland på tærne?
Svovelutslippet fra nabobyen Nikel stopper ikke med det første.
Grunnvann, fiskevann og jordbruksområder i Øst-Finnmark forurenses konstant av Nikel-verket noen kilometer fra norskegrensen.  Sør-Varanger kommune har Norges høyeste innhold av svoveldioksid i luften.  Her trenges tøffere krav, mener ordføreren.
Å legitimere mindre miljøtiltak overfor innbyggerne, synes ordføreren er vanskelig når Nikel-verket slipper ut 100 000 tonn svoveldioksid og tungmetaller hver år, bare noen kilometer unna.
Norge har for en tid tilbake sponset Russland med millioner om ikke milliarder, men hvor er pengene brukt?
Kan vennskapet over grensen bli en belastning?

 Flytt politiet for Øst-Finnmark fra Kirkenes til Tana bru, mener noen i Rustefjelbma.
-Det er to årsaker.  Den viktigste er forsvarsmessig.  Hvis Norge  utsettes for et angrep fra Russland, vil politiledelsen nesten med det samme være satt ut av spill.  Hvis man derimot er ved Tana bru, har man langt bedre tid på seg.
Har ikke Tanaværinger fulgt med i timen? Vi er da gode venner med Russland, men det er lov å prøve seg!

Endelig. I går tordnet og regnet det som om alle slusene var åpnet. Tror faktisk vi trengte tordenværet, men det er alltid viktig hvilket himmelretning tordenværet tar til slutt.  Går den ut i havet – blir det kaldt. Jeg er usikker på hvor den til slutt endte. 
Torden er greit for meg, men lynet har  jeg stor respekt for.

Burdagsgaven er nå ferdigpakket og skal sendes idag. 

Nå klokken 07.33 skinner sola igjen og temperaturen er 19 pluss og vindstille.

Ord for dagen: Man drikker fra alle putter når man ikke vet hvor kilden er.
                           Alf Larsen

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 svar til Nikelverket

  1. Rita Aune Hatmyr sier:

    Regner med at den er min bursdagsgave som er underveis………………….

    Lik

Kommentarer er stengt.