17.mai..

17. mai i trønderbyen var det man kan kalle for svært varm og folksom. Nesten for varm
for en gammel finnmarking.
Været ble så bra at bare politiets uniformsregler medførte to vottepar i barnetoget.  Tradisjonens tro ble Bargstaden vekket med salutt klokken 7.00 17. maimorgen.
De fleste valgte å la ytterplagg som frakk og kåpe ligge hjemme.
Det ble mye utendørs. Det meste foregår utendørs har jeg inntrykk av.

Vel hjemme etter alle inntrykk fra byen var en befriende. Å stå i kø er ikke noe for meg – å passe på og ikke bli skyldig i «købryteri». Her har byfolket ugleøyne!
Resten av dagen gikk med til grilling og kos med «merkevarer» av god kvalitet.
Og er man på ferie så er man på ferie, og blir tatt godt vare på.Tonje i kofte - liten
Nå klokken 10 er det ennå – som vi sier «musestille» i huset. Vertskapet sover på toppen av huset, mens jeg ligger i bunnen (3 etg. hus).
Hører det begynner å bli liv opp i etasjen over. Det er 20 pluss i skyggen. Da tegner det til at det blir enda en ute dag med soling.

På bilde  til høyre, et gammel bilde av husets datter som liten i sameutstyr på tur til borettslagets karnevall. Å bruke samedrakten til karnevall er vel ikke helt stuerent – tenker jeg. Men fin og ekte ser hun i hvert fall ut.
Med annet på føttene ville drakten vært flott 17. mai antrekk for en fin liten jente.

Så er det bare på hive på seg noe dekkende og legge seg for «steking» i sola.

Ønsker mine bloggvenner en riktig fin dag lørdag.

Bilde passer vel ikke helt til årstiden, men jeg synes hun var fin – jeg måtte bare skryte.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.