Hedret sine falne…

9. april er det 68 år siden russerne kunne feire seieren over 2. verdenskrig, den store fedrelandskrigen, som denne krigen kalles i Russland.
Denne uka var en russisk delegasjon på plass i Kiberg (Vardø Kommune) får å hedre sine falne helter.  Russerne og nordmenn la ned blomster ved partisanmonumentene. Deretter var det omvisning og vennskapelig samvær i Partisanmuseet, jf.  også min blogg av 1. mai med tittelen «Makten og æra.»  Har flere blokker om samarbeidet Norge – Russland fra samme tidspunktet.
-Fedrelandskrigen var tragisk for Sovjet, som tapte 20 millioner menneskeliv.
Arrangementet dekkes også av den russiske TV-stasjonen TV21.
Båndene til Russland ble nok knyttet – dagene da krigen var som verst!

Har telefonert med min søte lille barnebarn fra Trøndelag. Kommer på besøk i august.
Koooselig blir det!

Det blåser småstein her i vår by. Varangerfjorden ser skremmende opprørt og grønn ut. _MG_6998Hvite skumtopper. Man kan vel forklare det så enkelt som at hatten ikke er et brukbart hodeplagg denne onsdagen. Tross vinden – skinner sola og temperaturen er 9 pluss i sør vindu – nå klokken 15.48.

Ord for dagen: Hvor mangt et hastig ord ville man ikke kjøpe tilbake med gull for å ha
det usagt.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.