Makten og æra……..

Barentssamarbeidet heter det nå. Kanskje føler vårt land at vi må gi noe tilbake til russerne for den heltedåden de utførte  i 1944.
Slik historien forteller var det russerne som befridde oss og jaget fienden ut..
23. august 1944 satte de inn en avgjørende angrep mot krigsmakta.
Russiske krigsfanger ble ført innover fjorden. Folket prøvede å kaste mat til fangene når de passerte.  Det skal ha vært et grusomt syn å se de medtatte fangene  som slepte seg langs riksveien.  Russerne bombet byen vår for å drive fienden ut.
Befolkningen måtte evakuere.
Jonas Lie ble sendt til Finnmark for å sørge for evakuering av sivilbefolkningen.
Makten og æra for freden i Øst-Finnmark får russerne!
Mange vadsøværinger rømte dengang over til Russland – Kolahalvøya ( ca 3 mil ut i havet fra Vardø kommune).  De siste årene har Vadsø tatt imot generasjoner etter disse – såkalte Kolanordmennene.
Tror kanskje at gamle minner har forsterket samarbeidet mellom Kirkenes og Russland – slik den er idag.

Litt humor: To eldre herrer satt på en benk i parken og snakket fritt og åpenhjertlig sammen.
– Jeg har smerter og vondt over alt nå som jeg er blitt gammel.  Hvordan er det med deg?
– Jeg føler meg som en nyfødt baby!
– Virkelig?
– Ja. Ikke tenner, ikke hår og våt i buksa av og til.

Det har vært overskyet og småregn i hele dag.  Temperaturen nå klokken 21.06 er 5 pluss.
I dag har vi også merkedagen: Gauksmesse. Godt vær gaukmessdagen skal gi godt sommervær.

Ord for dagen: Det som du er, vær fullt og helt,
og ikke stykkevis og delt.
Henrik Ibsen

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.