Pomorhandelen

Har tidligere nevnt at Kirkenes (Sør-Varanger) for meg ser ut som en stor Russisk landsby. Dette  er selvfølgelig en påstand. Har lest en del om Pomortiden (Russehandelen) i Finnmark. I sagatiden var det forbindelse mellom russere og nordmenn i Finnmark. Nå har det tatt seg opp igjen. Den gang var det en utstrakt byttehandel.  Nordmennene byttet fisk og pelsverk mot korn og trevirke hos russere. Pomorhandelen, eller handelen  med russerne, vokste i omfang og betydning etter hvert som tiden gikk. Handelen fikk betydning også for Troms og Nordland. I 1516 inngikk Kristian 11 og den russiske storfyrsten en avtale om at det skulle være full handelsfrihet mellom Nord-Norge og Russland.
Bergenserne kjempet imot denne loven, men det var lite de kunne gjøre, fordi grensene for Norges utstrekning ikke var fullstendig trukket opp.
Bergen som på denne tiden var Norges største by, var også sentrum for all handel i Norge.
Etter som fisket i Finnmark økte, vokste bergensernes innflytelse på handelen og omsetninga av fisken i Nord-Norge.
I 1562 kom det imidlertid en lov som forbød utlendinger å handle i Nord-Norge.  I følge loven skulle alle de norske skutene som seilte på Finnmarkskysten være pliktige til å gå innom Bergen med varene sine.  Loven fikk ingen praktisk betydning.  Pomorhandelen fortsatt som før.
forts.
Dikt: «Så bruker jeg de siste smertelige gisp til tause skrik om nåde.
Ikke for min åndenød men fordi jeg hele tiden visste:
de ville mine dager slik at Livet skulle smile til verden.»

Widerøe streiken er i ferd med å lamme Finnmark. Det ser ut som stadig nye flyplasser rammes.  Arbeidskonflikt som rammer et helt fylke.

Et firma som kaller seg for Tikspac, ønsker å inngå en avtale om bæsjeposer for hunder med Sør-Varanger kommune. De tilbyr en fireårig avtale, der slike poser blir utplassert ulike steder i kommunen.
Det er vel greit å utplassere poser, hvis bare hundeeierne orker å bruke disse.
Mange er flinke og holder orden rundt hundene sine, men ser stadig trasige episoder.

Været i Vadsø er fortsatt upåklagelig. Det har regnet noe, men snøen er ganske snart bortefisker med stang for i år.  Det sies at fiskevann er allerede gått i oppløsning og truer årets isfiske – i hvert fall  her i vårt område.

Akkurat nå er det vindstille, overskyet og 6 pluss grader.

Ord for dagen: Mennesket er det eneste dyr som kan rødme.
Og som har grunn til det.
Mark Twain

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

3 svar til Pomorhandelen

  1. annebloggen sier:

    Været er deilig, men jeg er ikke så glad i denne tiden der alt er skittent og ror og hundelort dukker fram i hagen:-/

    Lik

  2. annebloggen sier:

    Rot og hundelort, slulle det stå🙂 Jeg har ingen ror i hagen. Bare barneleker, kvister fra trærne, blomstepotter på vidvanke og denslags. Og så er jeg nok ikke så flink til å jobbe i hagen når snøen endelig blir borte som du er.

    Lik

Kommentarer er stengt.