Heldigvis – påsken er over!

Vardø tunnelen!
Et bilde av forarbeidene til Bussesund-tunnelen i dagens finnmarken – rokket ved interessen til å si noe om den. Det måtte en del kartlegging av fjellformasjonene på havbunnen for å finne den beste trasèen for fastlandsforbindelsen.  210px-Vardøtunnelen
Byggingen startet i 1979 og brua var ferdig til bruk
22. desember 1983.
Tunnelen var den første undersjøiske i Norge med sine
2 892 meter under Bussesundet.
Tunnelen ble offisielt åpnet av gamle kongen vår – Olav V –
16. august 1984.
Inntil da hadde Vardø ferge over sundet.

Påskeværet i Øst Finnmark,  har trolig vært landets beste.
Noen små ubehagelige snøværskuler har vi opplevd, som  visstnok går under uttrykket «polart lavtrykk», og er vanskelige å forutse.
Det er kortvarig snøvær med vind og dårlig sikt.  Kan være katastrofalt i noen situasjoner, spesielt i kupert terreng med skuter.

Utlendinger synes det er rart at Norge stenger byer i en uke,  for å dra på fjellet.

Ser ut som denne mandagen også blir en fin dag. Klokken 09.18 har vi en temperatur i sør vindu på 8 pluss og i nord på 2 minus.

Må bare innrømme for meg selv – latskapen har ingen grense! Ikke har jeg ski eller skuter, kun skistaver, men de er av bambus og ute av tiden!
Lille Yarisen hadde jeg lovet påskeferie,  dermed satt jeg god plantet i  godstolen  alle påskedagene med den overbevisningen om at jeg i hvert fall har alle lem i behold.
En fattig trøst!
Casanova har bursdag idag.

Ord for dagen:  Det er ikke naturlig for mennesket å være i evig fremgang.
Også mennesket trenger flo og fjære.
Blaise Pascal

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.