7. mars

Torsdag:
Det blåser – tror jeg – full storm her i byen vår idag. Ufyselig vind, det uler både foran og bak huset.  Heldigvis bor jeg i en ellers stille gate hvor freden og roen er fullkommen.
Et dikt skrevet av Arne Paashe Aasen beskriver det fint:
Den stille gaten
Jeg gikk en stille gate,                                                        Det var den stille gaten
en vakker aveny,                                                                der hver har nok med sitt
der selv et splintret vesen                                                 Jeg gikk og hørte lyden
kan samle seg på ny.                                                           av mine egne skritt.

Helt uten lysreklamer                                                       Jeg gikk.  Og spurte ingen
og fri for buss og bil,                                                           hvor gaten førte hen.
og fredet plett i byen                                                         Jeg snudde der den sluttet
– et uforstyrret  smil.                                                        og gikk den om igjen.

Nå har valgkampen startet.Hersketeknikk og skittkasting er i full gang.  Varaordføreren (SV)  bruker ord som «Messias-aktig» om artikkelen til lederen av Vadsø Ap som ikke synes noe om foreslåtte satsingen om å bosette  flere flyktninger.  Ap etterlyser nye visjoner for kommunen.
Her er jeg faktisk enig med Ap`s leder. Vi kan ikke bare dele godene, vi må skape dem først. Uttalelsene fra varaordføreren har skapt reaksjoner i folket. Ingen har vel noen gang sett ett samfunnsregnskap på hvor stor belastningen er for helsevesenet og øvrig hjelpeapparat i byen vår.  Flyktningene trenger oppfølging og bosetting. Det igjen betyr at byens egen befolkning ikke får time hos den kommunale tannhelsetjenesten, samtidig som helsekøene og ventelistene blir lengre i helsevesenet generelt.
Ja, ja politikk handler mye om makt og maktmisbruk!

Nå klokken 07.26 har vi 5 kuldegrader. Det ser ut som vinden har løyet mens jeg har sittet her å filosofert.

Ord for dagen:  Det er bedre å holde på hemmeligheten selv enn å la andre gjøre det.
Arabisk ordspråk.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.