6. mars

Onsdag:
En ny dag – en skinnende mulighet!  Andre Bjerke skriver det så levende  i diktet:
Gry
Stå opp en dag med det hvite gry,                              Det stiger en fugl fra de sovende trær.
når verden er skinnende ung og ny,                            Den synger mot himmelens hvite vær
og solen velsigner din døde by!                                     to ord om lykke: jeg er! jeg er!

Gå ut på den store og grovåte jord                              Stå opp en dag når ditt hjerte vil
hvor dyret og barnet og mennesket bor,                    og vit  under morgenens demrende ild:
og våren iår som våren ifjor –                                       du lever idag.  Det er du som er til!

Det strømmer en tone i dagningens kratt
om alle de drømmer om natten har hatt,
og luften har ennå en lukt av natt.

Tegneseriefiguren Pogo sa en gang:  » Vi har møtt fienden, og fienden er oss.»  De konfliktene vi står overfor i livet, foregår i oss selv.

Ja, vi vet alle at det skjer og at det virker, men ingen tør å snakke om de «de gode hjelperne», som hevder å være i besittelse av en naturlig kraft som de har fått i gave for å hjelpe folk. Det handler vel ikke bare om å stoppe blod, for det har jeg lært som aktiv hjelpekorpser. Det handlet vel om mye mer.
Min mormor av «øyenlege» i min barndom, min mor stoppet blod og gjorde mange små inngrep.  Hun var også sanndrømt.   Jeg har ennå i familien  «en god hjelper». Men det sunt å være skeptisk. Har også opplevd det motsatte, at noen har plantet «ondskap» på folk.
Det er som sagt mye mellom himmel og jord – vi ikke skjønner!
At jeg nevner dette nå er på grunn av filmen to finnmarkinger har laget og som ble vist av Vadsø filmklubb. Filmen heter nettopp «De gode hjelperan».

Det ser ut til å bli en ny og flott soldag i vår lille by.  Temperaturen nå klokken 08.21 er
3 kuldegrader i sørvindu.

Ord for dagen:  Den vender seg ikke om som har blikket rettet mot stjernene.
av Leonardo da Vinci

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.