22. februar.

Fredag.
Har lest en del i gamle historiebøker og funnet noen punkter jeg ønsker å skrive litt om. Det skjedde blant annet mye i 1957 – (66 år siden)  og har sin plass i menneskehetens historie. Det var året da mennesket gjorde sin første spede inntrengningen i det øde verdensrommet som førte oss ut til stjernene.  Hunden «Laika» i rakett-hundehuset – dyr i forsøk. Sputnik I og II  som hadde med seg opp den levende hunden Laika som ble verdenshistoriens mest berømte hund. Aldri hadde vel et dyr vært omfattet med så mye spenning, medlidenhet og interesse som denne vesle sirbiske gjeterhunden. Sputnik II var utstyrt med instrumenter som hele tiden målte hundens livsfunksjoner og sendte meddelelser om disse via radio til jorden.  Før Laika døde av gift, som på et bestemt tidspunkt ble innført i maten, hadde man fått  bevist at det går an for et levende vesen å klare påkjenningene i et romskip.
Det første varselet om hvor langt russerne virkelig  hadde nådd, kom høsten 1957.

Finnmarkingene bruker også hunder i mesterskap, men kanskje på en mer human måte.
Finnmarksløpet 2013. Forskjellen er at Finnmarksløpet vil ha økt fokus på dyrevelferden, og har blant annet økt veterinærteamet i årets løp.  Blant annet lager de en egenerklæring for hundeeierne på at hundene er i god kondisjon til løpet og at  det utføres e oblikatorisk veterinærsjekk underveis.
Flott – ser ut som vi har lært noe opp igjennom historien.
På Alta sentrum blir det folkefest med Jonas Gahr Støre som åpner årets løp.

Ellers er det fortsatt flott vær i Vadsø. Temperaturen nå klokken 08.50 er 0 grader i solveggen.

Ord for dagen:   Man taler aldri så overbevisende, som når det gjelder å overbevise
                                  seg seg.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 svar til 22. februar.

  1. annebloggen sier:

    Min storebror hadde en lekehund som het Laika. Han er født i 56 og mine foreldre hadde nok fortalt han historien om rom-Laika da han var tre-fire år gammel. Jeg husker at vi ungene snakket mye om det og syntes det var aldeles forferdelig at man kunne gjøre noe slikt mot en hund. Leke-Laika fikk langt bedre behandling og ble sydd og reparert etter hvert som hun begynte å revne og miste pelsen. Hun var et av disse halmfylte lekedyrene som mistet spensten litt med årene og ble dårlige til beins. Men jeg tror hun «lever» fremdeles hjemme hos min bror.

    Lik

    • sigranhe sier:

      Ja, jeg synes den var grusom. Jeg hadde en venninne her i byen som hadde Laikahund. Både hunden, ho og mannen er idag død.
      Mennesker gjør mye får å bli berømt!

      Lik

Kommentarer er stengt.