12. februar

Tirsdag.
I2.  januar 1954 (59 år siden) klokken 14.13 sto det første bilde fra prøvesendingen med norsk fjernsyn – en klokkeskive – på apparatene i Kringkastningshuset hvor en rekke innbudte så det historiske øyeblikk.  Sender- og studio-utstyret var levert av Nederland og England.  I sin åpningstale nevnte Kringkastningssjef Kaare Fostervold at en regnet med at det kunne 300px-1950's_televisiongå 4 – 5 år før det ble tatt endelig avgjørelse om faste fjernsynsprogrammer i Norge.
Fjernsynet kom til Finnmark i slutten av 60 tallet eller begynnelsen av 70 tallet?  Dette bilde er fra de første apparatene som ble lansert i 1950.  Man lukket bare skapdøren når sendingen var over.

Været: Tror det blir en fin dag i dag, vindstille og 1 kuldegrad nå klokken 08.49.
Forøvrig stille og rolig i vår lille by.

Ord for dagen:  Sannheten er alltid det sterkeste argumentet.
Sofokles

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 svar til 12. februar

  1. annebloggen sier:

    Hjemme hos oss kom tv-en i hus samtidig med meg, i 1960. Det er litt rart å tenke på at det tok så mange år før det kom til Finnmark.

    Lik

    • sigranhe sier:

      Jeg husker min unge nevø som jobbet i Televerket som fikk den første Tv-apparatet i bygda vår. Han var nok alene om den. Bestemor var lestadianer og synes ikke noe om oppfinnelsen.

      Lik

Kommentarer er stengt.