5.desember.

Lørdag:
Kanskje øvrigheta har knekt en gåte: Det er faktisk manges oppfatning at en brå overgang fra et hektisk arbeidsliv til den reneste dagdriverliv rett og slett kan være farlig, selv for folk med den mest robuste konstitusjon.
Leste en tragisk  utgang for en bonde som fikk noe som kalles for «Farmer`s disease» eller bonde sykdom. Han hadde drevet sin gård – en av de store med sterk personlig innsats, men  begynte å trekke på årene, og til slutt bestemte han seg for å la sønnen overta driften.
Nå skulle han reise langt vekk, glemme det hele og virkelig nyte livet i fulle drag.
Han kjøper seg en bra bil og en enda bedre campingvogn, og setter – sammen med kona – kursen for de solvarme strendene.  Heldig, heldig!
Tenk å ta det med ro om morgenen inntil middagssolen nærmest blir plagsom inne i campingvognen, så ut i de svaleste blå bølger på svømmetur, med etterfølgende flanering på stranden.  Å, det er så fint at det er ikke til å tro, og særlig når han tenker på at nå står sønnen hjemme på gården og strir med alle slags problemer og henger i klokkestrengen!
Jo, livet er skjønt når en kan utrette seg, noe han også gir uttrykk for på de fargerike prospektkortene han skriver og sender til slekt og venner  hjemme.
Men så en dag begynner han å bli raskløs.  Han «går rundt seg selv» og savner en bestemt rytme for dagen og for døgnet……….!

Les i morgen hvordan det gikk med mannen.

Her i den kalde nord er vi ikke arbeidsledig…. nok å gjøre for den som vil og også får den som må eller blir tvunget i arbeide.

Det blåser mye fortsatt, men kuldegradene ligger på lusne 0 grader nå klokken 09.18.
Tror han der opp prøver å lure oss jordboerne til å tro at det blir tidlig vår og sommer.
Vi er ganske vant til å ikke ta noe forgitt.  Vinteren kommer ……… og vær har vi hvert år. Det som er alminnelig her i Varangerområdet er at det ikke er store temperaturendringer. Vi ligg sånn på midten hele året.

Samene – en nasjon?
Det pågår en polemikk mellom Jarl Hellesvik, Oddvar Støme og Kjell Ballari (jf. Finnmarken) om samene er ett folk eller en nasjon?  Blir litt bekymret – hvor skal vi legge delelinjen?

Ord for dagen: Jeg lukker aldri døren bak meg uten å være meg bevisst at jeg utfører
en barmhjertighetshandling for meg selv.
av Peter Høeg.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.