30. desember.

Bittelille nyttårsaften.
Et tilbakeblikk:

Julestjernen.    
Julestjernen omtales i Matteus-evangeliets 2. kapittel, og har fascinert mange.
stjerne_9_lite[1]Ingen har noensinne sett stjernen, og forskere har vist interesse for dette fenomenet som kan være vår eneste mulighet til å forstå når Jesus ble født..
I gamle tekster er ordet stjerne tvetydig, og astronomer har foreslått at julestjernen kan være alt fra supernovaer til kometer. De fleste heller likevel til teorien om at julestjernen var en planetsammenstilling på himmelen.

Julestjernen er hovedtemaet i sangen «Deilig er den himmel blå.» Siste verset lyder slik:
Denne stjerne, lys og mild,
som kan aldri lede vill,
er hans guddoms-ord det klare,
som han lot oss åpenbare
:/:til å lyse for vår fot:/:

Det som har satt seg i mitt minne er nok rivingen av den gamle fødehjemmet, selv om jeg aldri selv har hatt noen befatning med den.002
Mange barn ble født her og fikk et spesielt forhold til sitt fødested.
Kanskje lyste det noen stjerner også  over Vadsø by under noen fødsler.
Rart med de minnene, de fester seg og filtrerer seg, og mye kan også huskes
til langt opp i årene.  Det gamle er vel det som forsvinner sist i menneskes
lagringsenhet.

Det snakkes og varsles om dårlig vær og ekstrem vær, både sør, vest og her oppe i nord. I vår by har vi hatt en fredelig, rolig og flott vintervær. Mye snø har falt, men jeg kan ikke kalle det for ekstremvariant. Forskjellen mellom sør og nordværet er vel regnet. Det er vi her oppe velsignet for ikke å ha.  Må si vi er heldige som har  stabil temperatur hele året. Det blir sjelden over 17 grader verken sommer eller vinter.

Nå klokken 09.23 er det 11 kuldegrader og litt rørelse i toppen av Rogna.

Av nyheter herfra er det lite å fortelle. Ordføreren har nu vært å bulka bilen, men kom seg heldigvis uskadd fra det.

Er glad for å ha kommet meg velberget ut av denne julefeiringen også.

Vel overstått julefeiring til venner i kriker og kroker i dette landet og langt ut i den store verden.

Ord for dagen:  Må si som Carl Sandburg.
Nær sagt alt det beste som har hendt meg i livet, har kommet uventet,
ganske uten planlegging fra min side.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.