4. juledag.

28. desember – Barnedag.
Minnedag for alle de uskyldige små som ble drept i Betlehem etter ordre fra kong Herodes den store.  På barnedagen fikk barna noe ekstra godt å spise, de gikk på besøk til hverandre og hadde lov til å more seg på bekostning av de voksne.  Våre dagers juletrefester kan synnsynligvis spores tilbake til denne dagen.
På primstaven er barnedagen gjerne market med et lite kors.

27. desember gikk heldigvis greit forbi.  Passe oppmerksomhet – det er alltid et milepell med bursdager, spesielt etter som årene går. Man ser hvor lite man egentlig har fått ut av all den tiden man har hatt til rådighet, men bare sovet bort. Tror nok det gjelder veldig mange. Skulle jeg hatt mulighet til å leve om igjen livet mitt, ville jeg nok utfordret meg mye mer, men mine barn ville jeg ikke valgt bort. De er noe av de jeg elsker mest av alt og mine barnebarn er jeg stolt av.  Min mor og mormor som jeg faktisk fikk lov til å bli ordentlig kjent med er borte. De var støtten og midtpunktet i mine barneår – takk for omsorgen. Mye kunne vært sagt om livet, men det var dette livet jeg var tildelt og levd etter beste evne!
Synes jula er en tung tid, men alt har sin tid, også de få juledagene! 

Litt smånytt fra vår lille by. 
En hotellgjest slo til resepsjonisten rundt klokken 05.00 en tidlig morgen.  Politiet hentet den rebelske gjesten og innlosjerte vedkommende et annet sted for natten. Tro om han fikk overnattingen gratis?
Og gratismagasinet Drømmefangeren forsvinner fra postkasser og bladhyller i fylket.  Bladet ble produsert og gitt ut av Finnmark fylkeskommune (FFK) fra 2006.  Siste nummer kom ut i høst. Redaktør har vært Trond Magne Henriksen, kommunikasjonssjefen i FFK.
Årsaken til nedleggelsen er tosidig. Kutt i budsjettene og nytenkning – det skal samtidig lages ny internettløsning som skal hete finnmark.no, og den vil da hele landet nyte godt av.  Egentlig en forbedring!

Nå snør det i byen vår. Det bare dett ned lette,tykke snøfnugg. Nå klokken o8.23 er det ganske vindstille, litt bevegelse i tretoppene, og  6 kuldegrader.

Ord for dagen:  Blomsten enset ikke farene som truet.
                            Den bekymret seg ikke.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.