3. juledag.

27. desember – Jonsmesse.
I 1771 ble tredje juledag avskaffet som helligdag, men i lang tid etter dette ble dagen regnet som halvhellig blant folk.  I kirkekalenderen er den  27. desember minnedag for evangelisten og apostlen Johannes.  Johannes er skytshelgen for bl.a. malere, forfattere, villedhuggere, en god avling og for den greske øya Parmos (Johannes var en tid forvist dit, og det var der han skrev sin Åpenbaring), der Johanneskulten har en særstilling, selv i vår tid.
Da har vel jeg arvet noe fra Johannes. Er jo født på  hannes minnedag, skrevet dikt og malt. Johannes skal fra nå av være min skytsengel og han skal få mye å holde orden på.
Er spent på hva han vil med meg idag, på min bursdag. Forventer han gir et tegn og et aksept for ønske mitt.
 Det som gleder meg mye er at andre bryr seg om min sønns grav. Det har noen faktisk gjort, det har vært flere lys enn noen gang i denne juletiden på graven hans. Jeg vil hjertelig takke de som har vist denne omsorgen. Det kan kanskje virke rart at jeg tenker slik , men vi mennesker er rare.
Livet og gleden går som oftest i bølger.  Det aller meste går vel i bølger for de fleste: vannet, livet, energien. økonomien, og ikke minst følelser og formen.
Også selvfølelsen går i bølger; «Elsk -deg-selv-bølgen.
Det hevdes til og med at det er gode prestasjoner som gir god selvfølelse, og ikke omvendt.  Tross all vitenskap er vi fortsatt skrøpelige og sårbare.
Dette er i grunnen ingen vitenskap.  Det at det blir slik er vel fordi vi er født naken, tannløs og avhengig av andre for i det hele og bli noe som helst.  Hva vi bli avhenger av ballasten vi får underveis i livet.
Vår bitte lille by har vært griseheldig i år. Det  har vært stille og fredelig, slik julen forventes å være. Kun tankene som har jobbet og rotet  i det indre arkivet.
Værgudene holder fortsatt. Temperaturen nå klokken 08.06 er seks kuldegrader og vindstille. Ser lysning i sør. Jeg tror vi har hadd landets flotteste julevær/høstvær. Snø nok til skuterfarerne og skigåerne og brøytede veier for oss bilkjørerne og passe temperatur for de gående.  Hva mer skulle vi forvente!
Takk Gud for freden!
Avisa Finnmarken er ikke kommet ut ennå., men Trygg Trafikk hadde bare gode meldinger. Ingen dødsulykker på våre veien hittil i år!

Ord for dagen:  Det finnes en vei ut av den tykkeste tåken –
                            en regnbuens sti.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

3 svar til 3. juledag.

  1. Rita Aune Hatmyr sier:

    Gratulerer masse med dagen i dag. Kos deg

    Lik

Kommentarer er stengt.