2. juledag.

26. desember.
Annen juledag er viet kristenhetens første martyr, Stefanus. som ble steinet til døde i Jerusalem en eller annen gang mellom år 34 og år 40.  Etter at levningene hans ble funnet og skrinlagt i Sionskirken i Jerusalem i år 415, har denne dagen vært hans minnedag.
Stefanus er bl.a. skytshelgen for kusker, hester og hestepassere fordi han angivelig skal ha arbeidet som stallkar hos Herodes, og staffansmesse står i hans tegn:  Over hele Norden var det vanlig «å ri Staffan» denne dagen – et kappritt som var kjent som annendagsarbeid eller Jóleskeid,
Fra annendag og helt fram til tyvendedagen kunne barna kle seg ut som julebukker, og for store og små var annen juledag den første av en lang rekke festdager.
Annendagen var gjerne dagen for omgangsdrikkelag.  Naboer og slektninger ble bedt inn vekselvis og drakk jul sammen.  Overalt ble det fortært spekemat og sterk drikke, samtidig som man fikk gjort opp gammelt uvennskap og søkte forbrødring i det nye året.

Her i mitt hjem ble det i går (1. juledag) servert vanlig mat «fisk i form» med melkesjokoladepudding med tilbehør. Noe større drikkelag ble det ikke. Vi var ganske slitne og mette av juleaftenen.
Så langt har denne julen gått litt bedre enn forventet. Jul er en tung tid for mange. Mye savn og gamle minner har lett for å formørke tiden inn i mellom.   Kanskje mottoet: » vi må leve for hverandre» gir litt «driv» til å mestre.
Fikk meg god tid i går kveld til å går igjennom gamle arktiver som formørket noen korte timer. Arkiver forteller historier rett fra virkeligheten.  Ikke alt er gledelig – mye vekker gamle onde minner.
Nå er vi jo heldigvis kommet frem til annendag og alle er vi oppegårende ennå og i livet, tross alt!
Neste bøyge er nyttårsaften: Årene går og vi forgår! 
Alle har vi bare en tur på jorden, etter hva jeg tror. 
En fortsatt God jul til mine blogglesere!
Tro på et nytt år – tro på deg selv!

Været i vår lille by er flott. Det holder på å lysne og himmelen i sør er vakker. Temperaturen nå klokken 09.37 er 10 minus  og helt vindstille.

Ord for dagen:  En regnbue av lys og vann:
                            Slik var det alt fra jeg var frø.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.