1.juledag.

Det ble en fin juleaften med koselige gjester. Ribba hadde sprø svor og ble likt av alle. Noe tilbehør og garnityr ble glemt, men tror ikke gjestene mine savnet det.
Julebrusen tror jeg var litt sterk….!
Julegavene ble åpnet uten nisse og juletre.
Tror alle var fornøyd. 
Vi var 4 tilbords – Mor, datter, barnebarn og tantegutt fra Lakselv. 
I dag har vi ifølge kirkens menn fra 300-tallet  -Jesu fødselsdag – slik fikk de kristnet den hedenske solfesten som ble feiret omkring dette tidspunktet. For flesteparten av den kristne befolkningen er 25. desember julens store festdag, mens vi har lagt feiringen til
den 24. 
Første juledag var viktigste helligdagen i året.
Denne dagen skulle alle holde seg hjemme hos seg selv, bortsett fra på vei til kirke.  Ingen skulle leke eller besøke noen, selv ikke naboen.  Det ble regnet som stor syn og brudd på julefreden å bryte med denne regelen.

Ord for dagen:  Den som kaster solskinn inn i andres liv, kan ikke holde det borte fra seg selv.
av Sir James Barrie

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.