19. desember.

Når det gjelder julepynten vi kjenner til her til lands, var de enkle og som oftest hjemmelaget.
På slutten av 1800-tallet kom de første forgylte glasskulene, importert fra Tyskland (også det fra Tyskland), og omtrent samtidig ble det vanlig å pynte med nisser av ullgarn.
Få år senere kom en rekke nye og fabrikkproduserte ting på markedet: glitter, flagg, engler, englehår, vatt o.l. Og med elektrisitetens utbredelse fulgte også elektrisk julelys.

Etter at jeg selv fikk barn – bar jeg på denne tradisjonen og gjorde det til en glimrende juleglede.  Tingene til krybben har jeg ennå, men jeg har som sagt ikke hatt dem fremme etter at mine barn flyttet ut fra hjemmet. Nå har jeg vel minst mulig julestas fremme.

Menneskene er skapt til glede, og verden er fylt med ting vi vil glede oss over – med mindre vi er for stolt til å bli fornøyd med dem eller for grådig til å bry oss om slikt som ikke kan omsettes til annet enn ren fornøyelse, skrev John Ruskin(1819 – 1900)
Det var kloke ord omsatt til vår tid.

Det blås ganske kraftig nå, men det er god sikt og bare 6 – 7 kuldegrader nå klokken 07.08.
Ski og snøskutersesongen er godt i gang.  De fleste skuterløypene er åpnet.
Og NAV gir stønadsmottakere dobbel utbetaling for desember før jul.  Vet ikke helt  hvorfor NAV er blitt så raus – er det noe de pønsker på?
Det meldes også om mye fyll på utestedene i Kirkenes.  Vadsøværingene er det stilt om!  Synes vår lille by er en fredelig plett i Øst-Finnmark, selv om vi er vokst bort fra varemerke «byen bak nedrullede gardiner.» Her skjer konserter og fredelige/hyggelige ting til tross at byen består av – omkring 30 nasjonaliteter. Eller er vi for stolte til å utlevere våre innbyggere offentlig i lokalavisa?
Ønsker alle mine blogglesere en riktig fin førjulstid!

Ord for dagen:  Gå på regnbuen sti;
gå på sangens sti,
og du er omgitt av skjønnhet.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.