Ny vinter..

Den ordentlige vinteren er kommet. Knall hvit snø som har slettet alle gamle spor.  Nå har vi mulighet til å lage nye spor og kanskje følge de – sånn åndelig sagt.  Det blir rart å skulle lete frem Yarisen idag. Hadde en kikk innom facebook akkurat nå og festet meg ved at guttene faktisk gledet seg til skitur. Det synes jeg var morsomt! Skuteren var  ikke nevnt denne gangen.

Stille er det om snøen
Del av et dikt av Arild Stubhaug:hare
Kvitt er landskapet omkring.
Berre vinter.
Vidt utover heile dalen.
Ute er lufta kald.
Om dagen ser eg på trea,
fulle av snø.
Det har vore stille lenge.

Nytt fra byen vår:  Elever og næringsliv protesterer sterk mot forslaget om  å kutte teknisk og industriell produksjon (tip) i Vadsø.  Rådgiveren frykter flere feilvalg i utdanningsvei om tip forsvinner fra byen. – Tip utdanner for olje, gass og gruve.  Viktige næringer her i Finnmark.
Ja, ja provinsen Nesseby/Tana har også sitt å stri med.  Denne gangen var det råkjøreren som mente politiet luktet «vått lær og gammel deodorant», og kastet underbuksa si på konstabelen. Karen var nok under press for inni bilen hadde han både hund, dop og en sovende kvinne.  Mannen ble i Øst-Finnmark tingrett dømt til seks måneders fengsel.
Vadsø har stått i kulturens tegn  en lang uke.  Snøen kom akkurat i tide til å dekorere julefurua på torget.  Bybarna gledet seg over nok en tradisjonell tenning av treet. Vadsø ungdomskorps spilte opp mens de frammøtte gikk i ring rundt julefurua fra Pasvik og sang «Glade jul».
Så nå er det atter jul og snø igjen!

Må bare innrømme: Jeg har ikke deltatt i noe og heller ikke sett noe med egne øyne, men jeg betaler jo avisa Finnmarken for å bringe nyhetene rett inn i stua til meg. Lettvint og greit. Dermed har jeg spart meg for alt som kanskje kunne hende meg: som brudd, forstuinger og i verste fall lårhalsskade.
Var ikke det en grei unnskyldning?
Temperaturen n å klokken 07.58 er par kuldegrader og ganske vindstille.
En fin vinter dag!

Ord for dagen:  Hvert øyeblikk er flunkende nytt. Det du velger Nå blir din fremtid!

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.