Julebukken.

Er julebukkene død?
Ingen setter vel grøt ut til nissen lenger, men hvor ble det av julebukken?
Kortere julefeiring, mer penger og færre venner i nabolaget skyver ut gamle gamle juleskikker.
Skikken med julebukk er svært gammel og har sine røtter langt tilbake i den hedenske tid.
I begynnelsen av 60-tallet jobbet jeg i Karasjok – hvor jeg fikk en gylden sjangse til å prøve meg som julebukk.  Fikk også oppleve at noen julebukker kunne være aggresive for de var ofte beruset.
Husker en juleaften jeg hadde kledd meg ut og vandret oppover mot brua – da møtte jeg en diger julebukk som ikke likte for mye lek og morsomheter. Jeg selv var jo kledd til det ukjennelig og pakket full med ull og puter og motparten var enda større og tykkere.
Jeg prøvde å terge han litt, men det likte han ikke.  Tror faktisk han hadde litt for mye innabords – og jeg måtte bare stikke av.  I ettertid fikk jeg vite at jeg hadde kommet i klammeri med selveste Lappefogden i Finnmark. («Lappefogdene» var Landbruksdepartementets «ytre» etat når det gjaldt reindrift). Da fikk opplevelsen straks en mer «luksus» karakter.

Trodde faktisk at søringene var mer edruelige enn oss her oppe i Nord.
Leser i dagsavisa at foreldre i Østlandsområdet drikker mer alkohol foran barna sine enn foreldre i andre deler av landet.
Rogalendingene er mest restriktive med alkohol i slike situasjoner.
Ta dere sammen – vi trodde dere var mye mer dannede enn oss!

Det er kaldt.  Det er midt i november:
Snøen svøper sitt laken snart.
Hagens stauder står gule og gustne.
Mellom buskene gliser det bart.
Roser bøyer seg brune og brustne.

Været: Det er overskyet og ellers pent vær her i byen vår. Fortsatt dødelig glatt!
Temperaturen nå klokken 08.14 er 0 grader og bitte litt vind.

Ord for dagen:  Taperens lengsel.  Det er aldri så galt at det ikke er  godt for noe!

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 svar til Julebukken.

  1. annebloggen sier:

    Vi satt alltid ut grøt til Nissen da ungene var små! Men jeg vet ikke om barnebarna er vant med det. Sonja i «Reisen til Julestjernen», som barnebarnet var med mamma og bestemor og så på kino her om dagen, setter ut grøt til skognissene🙂

    Lik

Kommentarer er stengt.