Livets motpoler

Jeg gir meg ikke ennå – Gudinnene og oldtiden er interessant historie.
I hele oldtiden ble Gudinnen dyrket på grunn av sin to-sidige makt:
Makt til å skape og makt til å ødelegge.  Hun var symbol for universets motstridende krefter, et uttrykk for den ærefrykt oldtidens mennesker hadde for selve livet, med alt det innebar av gode og onde hendelser og fenomener.  Oldtidens gudinner bygget opp og rev ned, de var ansvarlig for fødsel og død, på en gang  gode og onde, helgen og hore.  Disse egenskapene ble ikke betraktet som motsetninger, snarere som to sider av samme sak,eller «enhetens motpoler».  Gudinnemytologien er  så rik fordi den omfatter alle de krefter som styret livet.  Det gode er utenkelig uten det onde.
Mytologien er derfor også en del av livet.
Bilde under er av Frøya fra norrøn mytologi.

Å bøye tingene
Å bøye tingene
inn mot seg                                        
Epletreet med nakne grener
det frosne potetgress
og de våte stier
husene og maskinene
som graver
Å bøye det tett
inntil seg selv
og lagre det i blodet
så mange gamle
går med lutende skuldre
av tingenes vekt
fra Gunvor Hofmo,s etterlatte dikt.

Dagen er ennu et steg unna. Det er mørkt, men ser lysninga i sør. Det blåser litt og temperaturen nå klokken 06.54 er 2 -3 varmegrader. Litt ettersom hvor gradestokken er.

Det siste fra Vadsø:  Alltid noe å klage på i vår lille by.
Bilkjøring i skiløypa igjen. Ser ut til at dette er en gjenganger. Gang på gang opplever løypekjørere  at noen benytter store tunge kjøretøyer i skiløypene rundt skistadion.
Ja, ja, det er vel mange måter å trimme på!

En musikalsk stand-up show.  Slik presenterer Bjørn Eidsvåg konserten han skal holde i Vadsø kirke torsdag kveld.

Folk gir seg ikke.  Mange har tatt ordet i skolesaken og mener forskjellig. Slik er det. Man skal vel ikke blande oldtiden inn i moderne byråkrati, men likevel vil jeg fremheve at jeg i min barndom måtte stå opp klokken 0600 for å være klar til skolebussen kom klokken o7.30 og var ikke tilbake før klokken 15.30. Skoleveien var ca. 1.5 mil en vei – 3 mil tur retur.
Tiden til middag, lek og lekser hadde jeg 4 timer til rådighet om ettermiddagen. Selv om det er lenge siden så var også vi vanlige menneskebarn.  Jeg tror likevel mange av oss har kommet godt ut av det og blitt gode og omsorgsfulle mennesker.
Så til alle bekymrede foreldre og besteforeldre, barna har godt av litt trim og ansvar!
Vet ikke om de aktuelle barne er blitt hørt i saken.

Ord for dagen: Med venner omkring meg – i en stues hygge
kan jeg lengte etter livets savn og skygge.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.