Dypt inne – livet..

Å leve er å risikere. Du vet aldri når «granaten slår ned.
Det kan føles som om man hele tiden må være rede.
En vinterdag for 19 år siden opplevde jeg at politiet ringte på døren en tidlig søndags-morgen.
Min egen sønn valgte bort livet.
Hvorfor?
Tenkte han ikke på oss som ble tilbake?
Det er tanker man gjør seg når slike store katastrofer skjer.
Etter hvert legger det seg et slør over den harde sorgen.
Ordet H V O R F O R? – ligg fortsatt på lur.
At alt er slutt for han, og at han ikke skal få se mer av dette livet, er svært trist.
Det å miste et barn er det mest smertefulle som skjer  menneske.
Det er vondt å bli tilbake….
Må vi alltid forstå hvorfor? «Tror kanskje at det å velge bort livet også kan hende på tross av og ikke nødvendigvis på grunn av»
Det handler ikke bare om å forlate andre, men om å forlate seg selv.
Dypt inne bærer jeg fortsatt frykten – frykten for hva livet vil by meg.
Er det mulig å velge lykke i en verden med dyp urettferdighet?
«Lykke er et valg» mener de lærde.
Er det en illusjon?
Et seil glir bort
Et seil glir bort i kveldens blå,
og sakte faller søvnen på,
og under nattens stjernebro
går mennesker og dyr i ro.    

Og søvnen faller, sort og sær,
på mennesker og dyr og trær.
Men først bak stjernene et sted
er søvnen søvn, er freden fred.
Av Arnulf Øverland

Nytt fra vår lille by. Vi er faktisk ikke ennå ferdig med skolesaken.
En AP-trio tar til orde for å sjekke lovligheten av vedtaket der det ble bestemt å bygge ny skole.
Høyre-mannen stusser. Han har førstehåndskunnskap til denne saken, som leder av Plankomiteen for skoleutbygging. Det framstår litt snodig at vedtaket ikke ble påpekt da det var en reell påvirkningsmulighet..

Hvis politikerne slutter fred – skal den nye skolen stå ferdig i andre kvartal 2015. Skolen vil få plass til 588 elever og kommer til å koste rundt 273 millioner kroner.

Det er ennå tidlig morgen. Fjorden er mørk, men rolig og det blåser. Ellers er det allerede ganske lyst ute nå klokken 06.53. I sørvindu er temperaturen 2 pluss i nord
0 grader.  Er litt spent om årets snø blir liggende.  I såfall vil det bli farlig glatt.  Har allerede selv trynt på glattisen for en stund siden. Kjenner på det ennå.
Nå mens jeg har sittet her å skrev har det blåst opp til austavind og Varangerfjorden er mørk og opprørt.

Ord for dagen:  Å gjøre ingenting – er forferdelig strevsomt!

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 svar til Dypt inne – livet..

  1. annebloggen sier:

    Jeg sitter med litt tårer i øynene i kveld. Jeg var nettopp på en blogg der en flott dame skriver om ufrivillig barnløshet. Livet blir sjelden helt som man har tenkt for noen av oss, men det som du har opplevd er det vanskelig å sette seg inn i. Det er flott at du kan skrive om det på den måten. Jeg tror ikke på at lykke er et valg. Men jeg tror at man skal bruke de kreftene man har til å ta inn over seg gode livet har å by på i hverdagene. Og at det igjen gir nye krefter. Jeg vet jo ikke noe om hvordan man klarer det når man har mistet et barn, men du er i hvertfall en person som har mye å gi til andre. Blant annet gjennom bloggen din som jeg koser meg med.

    Det blir kaffe og boller i kapellet på søndag.

    Jeg heier sjelden på høyre, men akkurat i denne skolesaken synes jeg de snakker fornuft. Det er en liten by vi bor i. Det er ikke snakk om å sende ungene milevis av gårde.Jeg tror at en større skole kan bety et godt fagmiljø hvis man bare bygger og organiserer på en god måte. Hvis alt går etter planen, blir barnebarnet førsteklassing på nyskolen. De må bli enige og komme i gang!

    Lik

    • sigranhe sier:

      Takk Anne.
      Arne Pedersen og AP meler sin egen kake. Han har en datter som bor ytterst ute på toppen av Vadsø som har barn. Hadde det ikke vært for det, hadde han ikke engasjert seg i skolesaken.
      Jeg er helt enig med deg i at én skole er best for Vadsø.

      Lik

Kommentarer er stengt.