Livet.

Å skrive blogg handler også om å finne noe å skrive om.  Selv har jeg vært innom mange forskjellige temaer og sett at noen temaer er mer interessante enn andre.
Nå har jeg faktisk vurdert å skrive litt om livet – det livet jeg selv kjenner og som jeg selv har levd – og som jeg selv må fortsette å leve – den tid jeg har til rådighet.
Enhver står til ansvar for eget liv og må selv velge hvilke innhold den skal ha.  En utfordring blir selvfølgelig også hva livet selv gir oss.  Vi rår ikke over livet, men vi administrerer den.  Så lenge vi er friske og har arbeidsevne går livet på skinner – for de fleste av oss.  Noen blir alltid hengende tilbake og blir til en bekymring for seg selv og kanskje til og med for andre – spesielt pårørende.
Ingen vet lengden av livet, men vi forutsetter at barn skal overleve foreldre.
Når alderdommen blir en belastning, når årene drar på, kommer mange tanker.
Hvordan blir resten av årene? Vi mennesker vil gjerne legge igjen gode minner, så langt det er mulig. Det er også individuelt hva som betraktes som gode minner.
Det er ofte slik med oss at vi ikke evner å se og tenke slik før tiden har rent ut i havet.

Min mor døde sittende ved vasken, det gjorde også min mormor. Et sjokk for de nærmeste, men en gave for den døde.  Det verste vil vel være å bli et problem for andre.  Bli avhengig av personlig pleie og plage for omgivelsene.
Jeg tenker ofte på om jeg hadde fått ti nye år med min mor – ville jeg gjort mye, mye mer enn det jeg nå fikk gjort. Som sagt så fikk hun heldigvis en lett død.  Det og bare sovne inn ved vaskeservanten 84 år gammel.

Rune Amundsen skriver i sin bok «Døden er en del av livet» blant annet følgende:
Døden og livet er uatskillelige størrelser.   Endrer vi våre tanker om døden, endrer vi også våre tanker om livet.  Fortid og framtid er en illusjon.  Det eneste som fins er det opplevde nu.
Vår kunnskap og selverkjennelse er skapt i sirkler.  Våre ord og teorier, våre tanker, viser alltid tilbake til og hviler på andre ord, teorier og tanker.
Men å forstå at en ikke forstår, er også en form for forståelse.

La oss ære de døde med å glede oss over livet.
Omtrent slik var det Statsministeren sa det i minnetalen den 22. juli.
Vi kan ikke ta tilbake våre døde, men vi kan ta livet tilbake.
Klokken er stilt en time tilbake mot sommeren. Det betyr at vi har fått en ekstra time til ettertanke.
forts.

Åpen, åpen står havets grind.
Hjerte, måtte det vare!
Måtte du vugge for vær og vind
og la dine sorger fare.
Måtte du bare duve av sted
fra blåne til blåne av sommerferd
mens glitrende måkeskrik slår ned
som sølv over berg og tare!
av Inger Hagerup

Det er vinter i byen vår. Vindstille og 0 grader.  Det har det også vært hele helgen. Havet har riktignok vært mørk, men speilblankt.

Ord for dagen:   Ungdommelighet dreier seg om livsholdning, ikke om fødselsår.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.