Vadsøs kirker

Den aller første kirken i Vadsø ble reist omkring 1575 på Vadsøya der folk dengang bodde.
Kirke nr 2. ble bygd på fastlandet omkring 1710.  Da var folket flyttet over til  fastlandet.

En av de gamle  kirkene i Vadsø.
Den gamle kirken (bilde) var  nr 3 og ble reist i 1861.  Den lå på «Galgebakken» der prestegården nå ligger. Kirken ble lagt i grus under krigshandlingene natten mellom 28. og 29. oktober 1944 – 68 år siden om noen dager.  Kirken ble tegnet av Chr. H. Grosc

Vadsøs nåværende kirke.
Vadsø Kirke er en  langkirke og er den 4. i rekken. Byggeperioden var fra 1954 – 1958 da den ble innviet.
Arkitekten Magnus Paulsson kalte kirken en ishavskirke på grunn av  dens to tårn som ligner store isfjell, Rett utenfor kirken står kongesteinen fra 1977.

Byggverket er i betong og har 480 plasser. Kirken er oppført på samme sted som den forrige kirken, men er orientert nord-syd. Vendt mot byen har den en høy og mektig front med to tårn og en gavl over. Under gavlen er et høyt gyllent spir. Spiret er plassert over kirkens hovedinngang og mellom spiret og inngangsdøren står en skulptur av apostelen Peter. Skulpturen er utformet av Tone Thiis Schjetne.

Døpefonten er i klebersten. Dåpsmuggen er en av de få tingene som ble reddet ut av den gamle kirken da den brant ned i 1944. Dåpsmuggen er i sølv og fra 1929.

Det er det jeg har funnet om kirkehistorien til vår lille by. Synes historien var godt dokumentert.

Nå snør det og verden er blitt hvit i løpet av natten. Skuterfolket tror jeg vil juble, mens vi andre tilårskomne vil måtte passe på hofteleddet. Er ikke noen tilhenger av vinter og snø – tror jeg egentlig tilhører jungelfolket. Grønt gress og oaser er det jeg skulle ønske. Har tenkt litt over hvorfor jeg egentlig ble født så lang nord? Kanskje hadde skaperen en plan med det. Synes ikke jeg har fått så mye ut av denne planen, men det er vel først ved eden jeg ble konfrontert med den?
Det er faktisk 2 varmegrader nå klokken 08.23 og helt vindstille.
Ikke verst bare det.

Ord for dagen: Et tørt stykke brød i ro og fred- er bedre enn festmåltid med trette i huset.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

4 svar til Vadsøs kirker

  1. Rita Aune Hatmyr sier:

    Hallo. tror du har skrevet feil årstall for byggeperioden av Vadsø kirke – 2954-1958. Skal vel være 1954-1958. bare til orientering. Ha en fortsatt fin dag.

    Lik

  2. annebloggen sier:

    Ruskevær i dag!
    Jeg er ikke glad i for mye varme, men sånt vær som det er i dag kan jeg klare meg uten.

    Lik

Kommentarer er stengt.