To hendelser – en helg!

Assisterende fylkesmann Tor Stafsnes avduket i går minnesmonumentet etter 22. juli tragedien der to Vadsø jenter omkom.
Minnesmerkene er laget av kunstneren Nico Widenberg  og gitt til 57 kommuner over hele landet. Finansieringen har blitt gjort av en anonym giver.
Statuen står i området – kirka.

Husker godt Neil Armstrong da han  som første menneske i verden besteg månen med Apollo 11 – 20. juli 1969.
Tenk – den første som satte sine ben på et annet himmellegeme enn jorden.
Det var stort!
Neil Armstrong ble født 5. august 1930 i Wapakoneta i delstaten Ohio.
Han døde  som følge av komplikasjoner etter en kardiovaskulær inngrep.
Det første selskapet han reklamerte for rett etter månelandingen – var Chrysler på grunn av deres satsing på ingeniører.
«Han var en motvillig amereiansk helt som alltid mente at han bare gjorde jobben sin», skriver familien.
Neil Armstrong døde lørdag 25. august – 82 år gammel.

Hadde tenkt å ta en bærtur, men skrinla den… Tror det holder med det jeg har. Litt hit og litt dit – alle får smake.

Tror det blir bra vær idag også. Noe overskyet for øyeblikket,, men det ser ut til at det skal klarne utover dagen.  Nå klokken 08.28 har vi 10 pluss i nord og 12 pluss i sørvindu.

Et lite dikt av Jan Førde:
Evige sår..?  Det finnes noen sår som tiden aldri leger
Som smaker av malurt et meget bittert beger
Kanskje vi skulle tømme begeret til bunnen?
Sette navn på tingene – og finne selve grunnen til
at visse sår later til å aldri ville gro
Er vi for feige til å våge det – montro?

Ord for dagen:  Aksepter at livet ikke alltid er godt.
                                 Alle har det vondt iblant.  Det er en del av det å være
                                 menneske.  
Turid S.R Vatne – journalist

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

4 svar til To hendelser – en helg!

  1. annebloggen sier:

    Jeg husker også det veldig godt! Jeg var ni år gammel. Vi satt samlet i stua og så på tv og kunne knapt tro det!

    Lik

    • sigranhe sier:

      Det var nok ikke alle som hadde TV heller den gangen. Min mormor nektet å ha et forhold til TV – en avgud.

      Lik

      • annebloggen sier:

        Vi var familie numer to i vår bygd som fikk tv i hus. Det var i 1960, det året jeg ble født. Vi hadde ikke go råd eller noe sånt, men pappa jobbet på det som da het STK og sto vel midt oppe i disse apparetene. Jeg hysker at den hadde en avrindet kasse i en mellombrun tresort, Vi hadde den helt til fargefjernsynet for lengst hadde gjort sitt inntog.

        Lik

    • sigranhe sier:

      Ja. I min hjembygd var det mitt søskenbarn som kjøpte den første tven 1 1960. HAN VAR BARE 19 ÅR. Han var statsansatt – jobber i televerket. Dengang var folk som jobbet i staten velbeslått – hadde god lønn og ble regnet som rike. Min mormor var lestadianer. Gutten her var morløs og bodde hos sin mormor. Moren hans ble skutt i et våteskudd av en tysk soldat som drev på å pusset geveret. Synes saken skurrer litt, men slik ble det sagt. Ho ble skutt i magen – hele magesekken datt ut. Gutten var da 9 måneder gammel.

      Lik

Kommentarer er stengt.