Vi er eksotiske!

Er det virkelig sant! På turistkontoret i Hammerfest i Ishavsklubben spørres det ikke bare om kart og suvenier når turistene inntar byen. Det er uforståelig at det går an å være i Nord-Norge på vinteren. Noen må til og med kjenne på «nordiskheten».  Hvordan de kan kjenne på et så abstrakt ting er meg umulig å forstå.De fra østen er noe lurere og spør om de kan ta borti håret – spesielt hvis man er lyslugget. Mange savner isbjørnene. De undres over hvor isbjørnene i gatene blir av – eller om isbjørnene er levende. Noen turister tror til og med at vi har en ekstra sol på himmelen. De syns det er underlig at folk klarer å bo her og i tillegg å være så aktive.
Ja, nå begynner jeg av hele mitt hjerte å forstå at vi er eksotiske – ikke bare samene – men alle her nord, ved polarsirkelen.

Nå klokken 10.11 strever vår elskverdige sol for å bryte fram. Gradestokken viser 14 pluss, men har mistanke om at det blir bare for en liten stund.  Det blås ganske betydelig fra nordvest – en kjølig vind. Skal jeg sole meg idag, må jeg nok leke litt katt og mus.  Scooterdress og bikini!

Ellers er det stille og rolig i Vadsøby.

Ord for dagen:   Ved å tilgi kan vi forandre fortiden.
av David Bella

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.