Gamle fødehjemmet.

Vadsø sanitetsforening ble opprettet 8.november 1909, som den første i Finnmark fylke. Foreningens hovedarbeid var kampen mot tuberkulose, helsearbeid rettet mot barn, drift av feriestedet ”Soltun” i Skippagurra og senere drift av fødestue. ”Fødebrakka,” med en lønnet faglig ansatt, ble tatt i bruk sommeren 1946. I 1950 fikk sanitetsforeningen tildelt tomt i Oscarsgata og bygget hele 150 kvm. Huset rommet kontrollstasjon, møtelokaler, fellesvaskeri, legebolig og fødehjem.

Huset har også rommet leilighet som ble bebodd i slutten av 1960 og 70 tallet.
Sanitetsforeningen har benyttet underetasjen til sine aktiviteter helt fram til dagsdato.
Er faktisk usikker på når fødehjemmet stengte dørene.  Det er noe jeg vil finne ut etter hvert.  Jeg vil også følge rivingen og legge bilder underveis.
Her er veggen mot vest borte. Effektivt, men trist.
Storken i bloggen under sto på taket – vestenden.

Vår lille by ligger grå og trist ved Varangerfjorden, mens historien rives ned!
Slik er livet – for døden trenger også plass.

Gradestokk viser + 14 grader nå klokken 11.51 og det blåser lett fra vest.

Ord for dagen: Vi kan klatre til de største høyder,
men vi kan ikke bli der for lenge.
av: George B.Shaw

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.