Bygde tradisjoner.

Kistrand kirkested har i ­moderne tid fått det feilaktige sam­iske ­navnet Čuđegiedde (Russemark). Det riktige ­navnet er Goak­giedde.
Kistrand kirke i Porsanger er et vakkert bygg med svært gamle tradisjoner. Den nåværende kirka ble oppført og innvie­t i 1856. Dette var det eneste kirkebygg i Porsanger som ble spart under tyskernes tvangsevakuering og rasering høsten 1944. Men Kistrand har langt eldre tradisjoner som kirkested.
Sangen: «Kirken den er et gammelt hus, står om enn tårnene faller; kaller på gammel og på ung, mest dog på sjelen trett og tung, ….»

«Fontenen oss minner om vår dåp, altret om nattverdens nåde……

I denne kirken ble min dåp stadfestet. Jeg ble hjemmedøpt, slik kulturen var i  hjembygda i min barndom. Først som 7-åring ble dåpen stadfestet i kirken – Kistrand kirke. Husker faktisk dåpsdagen godt.  Vi var 2 jenter fra bygda som reiste sammen med foreldrene våre til Kistrand kirke for å bli velsignet av presten.
Det var usømmelig  i min hjembygd på denne tiden og la være å døpe barna sine.
Kirken ble også benyttet som overnattingssted under tyskernes tvangsevakuering av folket i 1944.
Jeg med min familie ble sendt til Østre Toten, Lena. Underveis ble det også overnatting i Vår Frues kirke i Trondheim.
17. de mai i år fikk jeg besøkt kirken som idag også benyttes av bymisjonen i sitt hjelpearbeide.

Mari Boine, artist – har barn og barnebarn i Porsanger. Hun har selv også bodd en tid i kommunen og vært lærer i Indre Billefjord.
Hun har dette å si om Porsanger: Porsangernaturen er noe av det vakreste i verden, vil jeg si.  Den har opp igjennom tidene gitt inspirasjon til mange av mine sanger.  Jeg nyter å kunne tilbringe friperiodene mine i dette landsskapet og samle nye krefter.  Dessuten syns jeg folk i Porsanger er veldig hyggelige og har en herlig humor.  jf. bilag til Finnmark Dagblad for en tid tilbake.

Det er en stille og grå søndagsmorgen med vind og regnbyger. Nå klokken 10.07 viser gradestokken 12 pluss grader. Det har i perioder blåst k r a f t i g. Jeg tror til og med meterologene har problemer med å spå det riktige været.
Deprimerende!!

Ord for dagen:  «Man må ikke glemme at en selv har ansvar for å utforme
                                  sitt eget liv, selv om andre kan ha gjort utgangspunktet
                                  verre.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.