En trasig sak..

Mandag – i går – startet rettsaken mot den tiltalte sjåføren etter 17. mai-ulykken i fjor, hvor to ungdommer omkom.
Aktor har lagt ned påstand om brudd på både straffeloven og veitrafikkloven, noe som kan føre til tre års fengsel.
Tiltalte er en gutt på 21 år.  Han er tydelig preget av hendelsen. Den ene av de to omkomne var kjæresten.
Tiltalte har erklært seg ikke skyldig i to av de tre punktene i tiltalen; for å uaktsomt, ved bruk av motorvogn, ha forvoldt en annens død og for å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade.  Han erklærer seg delvis skyldig i punktet som omhandlet kjøretøyets stand. At mønsterdybden på dekkene var for lav, er han enig i at han burde vært klar over. Han hevder derimot å være uvitende til at felgene var ulovlig bredde og at bremsecaliperet kun hadde en provisorisk feste.
Tiltalte forklarer at alt skjedde så fort.  Jeg prøvde å bremse, men bilen fortsatt bare framover. Det lå en stor tråler til kai, og jeg vurderte i et øyeblikk å kjøre rett fram og inn i den, men jeg fant ut at jeg klarte å svinge unna.
Det gikk så fort, at jeg forsto ikke hva som skjedde.  Først da jeg kjente vann rundt meg forsto jeg at vi hadde havnet i havet. Bilen sto loddrett i vannet. Han selv klarte å hoppe ut og komme seg på land, mens kompisen og jentene bli sittende fast i bilen.
En tragisk ulykke som har preget den lille byen vår.  Håper han tross dette får en omsorgsfull behandling i retten.  Straffen har han jo delvis sonet med å ha forvoldt to ungjenter livet – hvorav den ene var kjæresten. Dette vil han måtte leve med!
Flere år i fengsel vil etter mitt skjønn ødelegge et ungt menneskeliv.
Rettsaken avslutter fredag.

Det har vært 2 dager med sommer her øst. Varmegrader opp mot 20.
Nå klokken 08.08 er det tett himmel og 10 + grader. Tror ikke det blir solingsvær på en stund. Heldigvis er gjesteplenen skrapt til «skinnet» og eliminert fra samvittigheta for en uke.
Plenklipperen og trillebora er overhalt og fungerer som bare det!
Da er det bare å drømme om en ny sommerdag, for det er stort sett ikke så mange av dem, ikke etterhverandre i hvert fall.

Sommerblomstene er plantet ut for tre dager siden.

Slik går nu hverdagan her ved Varangerfjordens ytre halvdel.

Ord for dagen av:   «Så kommer dagen!
Og modet springer i lange buer mod lys og hvælving.»
                                        av Bjørnstjerne Bjørnson

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

4 svar til En trasig sak..

  1. sigranhe sier:

    Har ikke helt god arkivsystem ser jeg. Har skrevet en del om Porsanger i 2011 og 2010. Den du kanskje tenker på er «Minnestund.» og er skrevet 25. august 2011.

    Lik

  2. sigranhe sier:

    Takk for interessen.

    Lik

    • Kari sier:

      Finner fortsatt ikke den teksten, men får kanskje leite litt videre. Ellers skjønner jeg av det du skriver om Porsanger hvem du er, uten at jeg har treft deg. – Og at vi er fjernt i slekt, – min mormor Karen var nemlig tremenning med din bestefar Ándaras-Ánde, sånn at vi blir 5 menninger (-:)

      Lik

      • sigranhe sier:

        Mimrestund er overskrefta se under 2011. blad ned oversidene til 25. augusat. Ble veldig interessert i dette. Anders Andersen var far til min mor Marit Johnsen født Andersen. Min mormor het også Marit. Min mormor sin mor kom fra Smørfjord. Kan du si litt om deg selv og hvem du er. Kan ikke plassere deg i hiarkiet.Vi bodde i Igeldas til jeg va<r ferdig med framhaldsskolen i Indre Billefjord. Bodde priva<t i Billefjord da.

        Lik

Kommentarer er stengt.