Tilbake….!

 Gjennom medlemskapet i Mental Helse følger bladet Sinn&Samfunn. I siste utgave kan vi lese en bokomtale av Guro Waksvik. Innlegget handler om boka psykolog og forfatter Guro Øienstad har skrevet om selvfølelsen – psykens immunforsvar – uten selvfølelse stopper verden. Forfatterens ønske er å bidra til bevissthet og refleksjon rundt temaet.

Selvtillit eller selvfølelse? Hva er egentlig denne selvfølelsen, eller selvtilliten, som så mange av oss strever med. Vi bruker begrepene om hverandre.
Hun mener at det dreier seg om ulike sider av samme sak.
Selvfølelsen sitter dypt i kroppen, og er kjernen i deg selv og måten du er på.
Selvfølelse handler blant annet om hvordan vi hånteres både lykke og lidelse, sånn i korte trekk.  Folk som mister muligheten til å bidra, for eksempel ved arbeidsledighet, vil ofte erfare at selvfølelsen blir rammet.
Boka gir gode teoretiske og praktiske innspill til alle dem som vil arbeide med egen selvfølelse.
Forlag: Gyldendal.

Er nå kommet tilbake til min gamle, lille by. Kaldt og brunsvidd møtte jeg deg. Ingenting var blitt grønnere på de 10 dagene jeg oppholdt meg i trønderbyen med roser og fioler i blomst – nesten ihverfall.  Temperaturen utenfor mitt vindu nå klokken 1700 den 21. mai er 6 grader. Det blåser en kald nordvestlig vind med skumtopper over Varangerfjorden.
Reisen startet litt uheldig med at vi måtte snu på turen til Værnes på grunn av et uhell som hadde skjedd inne i et tunnel vi måtte passere. Det ble litt kaotisk med den lange køen som plutselig måtte snu og finne en gammel sti ut til en annen utgang til flyplassen. Var ikke helt lett, men sjåførene var dyktige, tror alle som skulle ut å fly nådde fram i tide. Jeg var faktisk hjemme 20 minutter før rutetia. Det er jo  slik at vi som bor i hovedstaden Vadsø må bytte fly opp til tre ganger på turen fra/til trønderbyen. Spesielt hvis vi vil spare noen «lusne» kroner,  men trøsten er at vi har sola over horisonten hele døgnet nå – vel og merke hvis værforholdene tillater det.

Ord for dagen:  Dem som smiler i stedet for å rase,
                                er alltid den sterkeste.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.