17de mai 2012

Må innrømme at feiringen var slitsom med høye hela, brostein og alle utslåtte paraplya. Det regnet som bare f.., men temperaturen var upåklagelig, selv om tærne etterhvert ble følelsesløs. Må likevel innrømme at opplevelsen var smerten vert. Masse snodige kostymer i et folketog som var minst 10 ganger lengere enn den jeg er vant til i min egen lille by.
Fikk meg en nostalgisk opplevelse også underveis på denne 17de maidagen. I trengselens hete fikk vi øye på at døren til Vårfrueskirke sto åpen og at det gikk folk inn der. Som en overlevelses strategi fulgte vi etter. Der var det god plass med gratis kaffe og kjeks sammen med tiggere, uteliggere og annet folk som sannsynligvis har tenkt som vi. Gratis kaffe lokker. En liten frivillig slant i børsa gjorde underverker for samvittigheta også.  Men det som var aller, aller mest og best opplevelse for meg personlig, var vel at jeg i 1944 hadde overnattet i denne kirken sammen med min familie på flukt til Østre Toten – Lena. Snakket med en fra Kirkens SOS på stedet som lovet meg omvisning i kirkens senere, dersom jeg ønsket det.
Kirken blir holdt åpen, slik jeg forsto, døgnet rundt for uteliggere etc. Et kjempe tiltak!
Senere ble det middag ute på en Dublinpub rett over gata fra bytorget.

Lest i lokalavisa i trønderbyen om flagg og flaggkultur. Er enig. Det norske flagget brukes på alt fra sandaler til russerumper.Militære veteraner advarer mot utvanning av flagget. Militære hilser med giv- akt det norske flagg. Det har man sett spesielt når ofre i båre kommer hjem.
Flagget er både hellig symbol og en pyntegjenstand på en gang.
– Tenker hvordan den norske nasjonalismen hadde slått ut om det hadde vært høy arbeidsledighet og knapphet på ressurser her i landet, slik vi har i Sør- Europa.
– Det er klart det er lettere å være tolerant og multikulturell når det er nok ressurser og arbeidsplasser til alle – ihverfall til de som orker å arbeide.  Norske barn læres opp til å forbinde flagget med lykke.  Slik tror jeg vi har fått nasjonaliseringen i følelseslivet.
Det gjør at mange får klump i halsen når de hører «Ja, vi elsker», selv om de ikke ønsker å erkjenne seg det.
Jeg har nå i to dager sett og hørt barneskolene i denne bydelen trene på trommer, slagord og togkultur. Jeg håper vi tenker over hva flagget vårt egentlig symboliserer og bruker/ behandler den med respekt og takker Vår Herre for freden i landet vårt.
HURRA ! for denne gang og veloverstått kjære venner i sør og i nord!

Ord for dagen:  Flaggreglene gjelder ennu!

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 svar til 17de mai 2012

  1. annebloggen sier:

    Speiderne gjorde en god jobb med flagget vi heiste!
    Så spennende å lese om din kirkeopplevelse!

    Lik

Kommentarer er stengt.