Stille uke..

Påsketider betyr trafikk på ski og skuter langs Russegrensa. Grensevakten og politiet ber folk følge oppsatte stikker langs skuterløypa. Her kan en liten feilnavigering forlenge ferieidyllen med noen uker, selv om samarbeidet over riksgrenen sies å være god.

Vinterværet har inntatt vår lille by. Sikten er dårlig, det snør tett nå klokken 07.05 og temperaturen ligg på minus 6 grader. Slik jeg observerer fra kjøkkenvinduet så er det en del vind i tillegg.  Heldigvis var det flott vær i helgen og jeg håper dette  bare er en byge.

Inngangen til den stille uken har gått uten større katastrofer. Håper påskedagene også forløper seg uten skader og større ulykker. Det er med hjerte i halsen man går inn i påskefeiringen og trafikken som utøves grenseløst. 
Karen Margrethe (Kven) Tvedt har skrevet sangen Min barndomsbygd som har tonen: Der hvor kornet sakte føyer seg for vinden. 5. verset synes jeg passer godt inn i påskeeventyret. 
Vinteren er hård og kold i Finnmarks grender.
Men ingen sted så stjerneklar en himmel er
og når nordlysflammer sine stråler sender
stor og majestetisk vi naturen ser.
Reinen farer over viddas kolde sletter
og dens vokter verner den fra ulvens tak.
Ja, vi minnes og de månelyse netter.
Finnmark, du er like vakker natt som dag.

Håper de med Finnmark i hjertet tenker på sangdikterens ord – når vi går inn i denne stille uken. Visa over inneholder i sin helhet seks vers.

Eksotisk vær. Mens jeg har sittet her og skrevet har været skiftet flere ganger. Akkurat nå er det stille og oppholdsvær.  Hva mer kan jeg si – alt taler for seg!

Ord for dagen:  Stå gjennom livet
                                stø som en klippe i havet,
                                uforstyrret og upåvirket
                               av dets evig skiftende bølger.
                               
av Hazrat Inayat Khan

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.