Katastrofealarm…

Smellet fra Kariel kom aldri.  Garasjen til Wickstrøm er nedbrent. Sjøl  var han på tur med bil fra Oslo da han fikk sjokkmeldingen om brannen. Det var en stund full katastrofealarm og beboerne i nærmiljøet ble evakuert og E 75 sperret. Finnmarkingene er ikke rådløse.  De tøffeste lot ikke veisperringen være et hinder for å komme seg på arbeid i Vadsø.  Det var ikke så mange muligheter enn å kjøre over fjellet med skuter. Det ble en frisk start på dagen – skutertur fra Vestre Jakobselv til Andersby.  Den 2 mil lange skuterløypa fra Vestra Jakobselv ender i Andersby og der ventet videre skyss i bil til Vadsø.  For finnmarkinger er 2 mil på skuter til arbeid ikke noe å klage over. Man bruker de mulighetene som finnes. Med bare en vei ut fra Vardø og Vadsø sier det seg selv hvor vanskelig det kan bli. Det var mange som fikk seg en ekstra fridag, men også mange arbeidsplasser som ble amputert.

Det blås en del her i vår llle by, men temperaturen i sør vinduet mitt er 0 grader. Tror det er kaldere flere steder i byen.  Dagen har økt med 7 timer39 minutter siden vintersolverv 25. desember.
 
June Pernille har vært «mor» sin gjest siden torsdag. Nå er hun kjørt  hjem til sitt. Ho stressa så fælt, men ellers er ho en snill og velvoksen dame. Det er greit å passe henne der hjemme, men hos meg blir det veldig vanskelig. Hun reagere på alle lyder til og med klukkingen i vasken, uvante lyder for henne. Så likte hun å henge over verandakanten å rope til alle som beveget seg i nærmiljøet. Skjønner at det ligger til naturen hennes å passe på, men alt med måte. Hjemme er hun både rolig og behersket. Jeg tror hun har det best der og heller få besøk av «mor» jevnlig.
Vi to så tett sammen går nok ikke i lengden. Vi stresser vel opp hverandre. Til slutt blir også mor litt «hundede».

Dikt av William James:   Gud, gi meg sinnsro
                                            til å godta det
                                            jeg ikke kan forandre,
                                            mot til å forandre
                                           det jeg kan,
                                            og visdomn til å
                                           forstå forskjellen. 

Ord for dagen:  Noen ganger er det bevis på den dypeste 
                                forstand at man ikke forstår.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.